Dette fotoalbumet skal være en arena for å markedsføre Verdal kommune på en positiv måte. Det skal være en pådriver til å få folk ut å for å oppleve Verdalens mangfold.. Det være seg natur, historiesus, severdigheter eller aktiviteter. Vi vil prøve å knytte trim, opplevelser og historie sammen. Vi vil også prøve å vise storheten i det som er lite. Bilder kan ikke benyttes i andre sammenhenger uten at dette er avklart med "verdalsbilder"!
Ukens bilder
Uke Gapestokk på Stiklestad. Foto: Eystein Ness
Nå står den nærmest som et leketøy for barna. Men det var just ikke det før i tiden for den som var straffedømt til å stå i denne innretningen til spott og spe for alle og enhver.
Uke 1849 Over Leksdalsvatnet mot Lundselvas utløp 13. nov. 2018 Foto: Eystein Ness
Husa på Nordheim med boligfeltet i Lundskammen bakenfor. Bildet er tatt fra gapahuken ved Svartbekken.
Uke 1849 Radmannbygget i 1992 Foto: Eystein Ness
Bygget rommet bl.a. Videoutleie, Storkiosk og innstallasjonsfirmaet E. Finstad. Utlånt av Øivind Holand
Uke 1849 Synnerenget i Vera ca 1915
Værdalsbrukets bestyrerbolig til sjefen på taubanen som fraktet tømmer mellom Esingen og Sør-Vera. Den første fra venstre er ukjent. Nr.2 fra venstre er trolig Jørgen Sjømæling. Neste er vel Ole Haldorsen. Jenta er vel Borghild Sjømæling Væren som står ved siden av sin mor Oline Sjømæling (Første kone til Jørgen). Helt til høyre ligner på Ingeborg Fergeberg. Bildet er over 100 år og ikke helt skarpt. Klikk her for å se avisklipp om frakting av tømmer fra Kall til Vera.
Uke 1848 Trimtrapp mellom Elvepromenaden og Tvistvold 21/1-2018 Foto: Eystein Ness
Ser vakkert ut fra Ørmelen i blikkstilla og flo sjø. Et flott tilbud til sprekinga og til ikkesprekinga.
Uke 1848 Restene av Lindset innenfor Storhaugen på Årstadbakkan i slutten 1950-åra Bildet utlånt av Ingrid Oldren. Klikk her for å lese om heimen og folket som bodde her.
Uke 1848 Den nye Holmsbrua har fått tredekket på plass 28/11-18 Foto og tekst Kjetil Dillan.
Siste bruplanken blir huket av krana på Holmsbrua! Klokka kvart over 12 den 28. november ble den siste planken i brudekket lagt på plass på Holmsbrua. Nå gjenstår det å stramme (bunte) sammen brudekket ved hjelp av tverrgående vaiere gjennom plankene, samtidig som det monteres rekkverk. Beslag skal også på plass langs sidene for til støtte for asfalten i slitedekket. På endene av dekket kommer også beslag som det skal støpes mot for å skal skape forbindelse mellom landkarene og brua. Til slutt blir det asfaltering av det hele. Så kan vukubyggene forhåpentligvis feire jul! KLIKK på lupen!
Uke 1848 Svarthuvatnet i Inndalen 13. november 2018 Foto: Eystein Ness
Fin plass å ha hytte her. Og en ting er vel sikkert, det kommer ikke flere hytter her enn de to som står i dag.
Uke 1848 Suljordet med gatekjøkken og drosjesentral til venstre Utlånt av Øivind Holand.
Bildet er fra 1992.
Uke 1848 Det ska bli kotteletta pøls å steik .Bilde etter Nils Egil Steinsli.
Lyder det i visa til Hans Rotmo. Den synes å passe her for det er just ikke noen liten gris som ligg på slaktebenken. Den må vel være nærmere 200 kg. Slaktingen foregikk på den gamle bredingsgården først i 1920-åra. Gården lå da ved vegen vest for Vuku. Slakteren er Bjarne Kvello og den som står og beskuer det hele er Johan Bregn (Breding) i følge Øystein Kvello. Legg merke til alle detaljene i bildet som var typisk for den tid. Nevnes kan treskoene, melkspann som henger på påler ved husveggen, hellbrua og ikke minst sinkbøttene som ble brukt til skålingsvatten for fjerne grisebusta..
Uke 1848 Sognaådalskoia 1961 Utlånt av odd Svartås
Husvære for tømmerhoggere/kjørere under skogsdrifta nord for Stormoen opp mot Sognavollen. På den tid var det vanlig å tømre opp koier av virke som sto i nærheten. Etter at hogsten var slutt ble koia en mye brukt overnattingplass for fiskere og bærplukkere. For en del år siden ble koia overtatt av private og fullrestaurert med tilbygg.
Uke 1847 Den nye Holmsbrua er under montering 4.nov. 2018. Foto: Eystein Ness
Det er vel på høy tid før vinteren kommer. Den skulle egentlig være ferdig til 1. november.
Uke 1847 Reinslakting på Skalstufjellet i 1960-åra. Foto av Harald Wågø.
Uke 1847 Høst på museumsområdet på Stiklestad 20. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Uke 1847 Travkjøring på leksdalsvatnet i 1947 Bilde etter Olga Anderson.
Uke 1847 Fra Våttåhaugen mot svenskfjella 27. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Snødekte svenskfjell med Kjesbuvatnet bakenfor Sende og Lian i Leksdalen.
Uke 1847 Sommerbua og kontor til Teaterlaget i 1992. <== Klikk her for stort bilde.
Bygningene er i dag revet og er parkeringsplass for Framgården. Av flere som har drevet virksomhet her kan nevnes Ole Selnes og Eik & Hausken. Begge i bransjen traktorer og landbruksmaskiner. Klikk her for bilde av førstnevnte bedrift. Bildet utlånt av Øivind Holand.
Uke 1846 Vegvokterboligen på Stiklestad 10. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Flyttet fra Vaterholmen til Museet i desember 1976. Klikk herfor å lese mer om plassen og folket i Verdal Historielags årbok av 1987.
Uke 1846 Verdalens første rutebil Bildet utlånt av Oddmund Stensmo.
John Fikse var den første som satte i gang bilrute på privat basis i Verdal. Rutestrekningen var Verdal - Sandvika. I første omgang tok Fikse sikte på å trafikkere strekningen hver onsdag og lørdag. Billettprisen var 20 ør pr. kilometer. Bilen var en 5-seters Overland. Verdalingene var ikke modne for dette framskrittet og ruten gikk med underskudd, men det bedret seg etter hvert. Da John Fikse sluttet seg til Fylkesbilene i 1920 brakte han med seg to nye femseters Dodge og fortsatte der som sjåfør i det nye selskapet.
Uke 1846 Bollgardsletta fra Tomtberget 6. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Uke 1846 Høstfarger rundt omkring ved Bunes 1 oktober 2018 <=== Foto: Eystein Ness
Uke 1846 Kornkjøring ved Stiklestad kirke før 1948 Bildet tilhører Nasjonalbiblioteket.
Kjøring av kornet i hus skjer med hest og langvogn. Til høyre i bildet ser en noe av kirkestallene som ble revet i 1948. Så bildet er før den tid.
Uke 1846 Stiklestad kirke med omegn. Bildet tilhører Nasjonalbiblioteket.
Det er åker der kirkegården ovenfor kirka ble anlagt i. Gammelskolen er i bruk og stallene ved Stabelstu står.
Uke 1845 Langnes og Bakkan i 1992 Utlånt av Øvind Holand.
Eiendommen er solgt og det meste av bygningene er revet. Tre boligblokker er under oppføring på tomta. Bildet er tatt der hvor Stekke legesenter holder til.
Navnet på den nye veien foran bygningene i bakgrunnen er Fløytarvegen.
Uke 1845 Eklesfossen i kuldegrader 29. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Kaldværet har islagt deler av den spesielle fossen i Lundselva. En foss med "gulv" og nesten ingen kulp nedenfor.
Uke 1845 Verdalssmia og Ottar Nordseth Glass i 1992 Utlånt av Øivind Holand.
Forandring på 25 år. Smia og Glasmesteren er borte og huset revet. Kvislatunet har kommet etterpå. Kraftgrønt er ombygd til butikker og leilgheter.
Uke 1845 Vektergata i 1992 Utlånt av Øivind Holand.
Vektergata da det var litt fart her med restauranten Catz i drift. Lydstudioet Mistral og firmaet Reko var i samme bygget. Bygget er revet og leilighetskompleks i opptil fem etasjer er under oppføring.
Uke 1845 Den nye Holmsbrua under montering 4.november 2018. Foto: Eystein Ness
Det er vel på høy tid før vinteren kommer. Den skulle egentlig være ferdig til 1. november.
Uke 1844 Plankstabel for klopplegging av turleia til Grønningen. Foto: Eystein Ness
Samarbeidsprosjekt mellom Værdalsbruket, Fjellstyret, Statsskog, Verdal Kommune og Idrettsrådet. Totalt vel 1200 lengdemeter med 2"x6" trykkimpregnert plank som skal bli mellom 4- og 5000 meter ferdig klopp utlagt over blautmyrene. To planker blir lagt side ved side og skrues sammen. På parkeringen ved Kavvelbruin gjøres kloppen ferdig for utlegging. Transporteres innover langs leia med snøscooter. Så til neste år kan en vel gå tørrskodd både til Fjellstyrehytta og Værdalsbrukets hytte ved Snasaelvas utløp i Grønningen. Kloppleia vil dele seg i området ved Hundkjerka. Hyttefolk, turfolk som går til kjentmannsmerket eller Ti på Topp, vil vel bruke kloppstien og dermed spares terrenget for opptramping.
Uke 1844 Verdal Stasjon ca. 1905 Utlånt av Arne Østråt.
Jernbanestrekningen Levanger - Sunnan ble åpnet 14. november 1905. I 1906 ga Fotograf Aune i Trondheim ut en hel serie med postkort av byggingen av Hell - Sunnanbanen. Dette er et av dem.