Dette fotoalbumet skal være en arena for å markedsføre Verdal kommune på en positiv måte. Det skal være en pådriver til å få folk ut å for å oppleve Verdalens mangfold.. Det være seg natur, historiesus, severdigheter eller aktiviteter. Vi vil prøve å knytte trim, opplevelser og historie sammen. Vi vil også prøve å vise storheten i det som er lite. Bilder kan ikke benyttes i andre sammenhenger uten at dette er avklart med "verdalsbilder"!
Ukens bilder
Uke 2305 NS - bautaen på Stiklestad 1944
Bautaen og anlegget ble ferdigstilt til 10-årsstevnet i 1944. Selve bautasteinen ble hentet fra Sandbu Steinbrudd i Vågå. Steinsorten var Kvartsitt. Resten av anlegget var granittstein fra Støren. Etter freden i 1945 ble bautaen og trappa fjernet i regi av Fortidsminneforeningen. Bautaen ble sprengt ned i en oppgravd grøft og det meste av granitt-trappa og murer fikk en hardhendt behandling. Det meste ble kjørt ned i Korsådalsbekken og steinen som var lite skadd tok et steinhuggeri i Trondheim seg av. Les mere om bautaen og anlegget i Verdal Historielag`s årbok av 1991. Foto av Henning Anderson. Utlånt av SNK.
Uke 2305 Bygging av Håndtverkern i 1958
Her under forskalingen og grunnarbeidene. Betelbygget i bakgrunnen.
Foto av Harald Wågø
Uke 2305 Den første lastebilen til Verdal Kommune i 1950
Leif Wekre kjøpte denne Reo lastebilen privat. Han solgte den til Verdal Kommune og i forbindelse med handelen ble han ansatt sjåfør på kommunebilen. En jobb som han hadde i mange år. Bildet er tatt på Hallem. Gutten på panseret er Jarle Wekre som har lånt ut bildet.
Uke 2304 På edrebenken på Minsaas kafe.
Fra venstre: Ole Morten Larsen, Werner Strand, Paul Solvold, Ole Kristian Nevermo, Lars Erik Johnsen og Knut Inge Myhre.
Uke 0423 Bobbysocks rocker på Stiklestad i mai 1985.
Bildet er tatt i forbindelse med duoens opptreden i Amfiet etter seieren i Grand Prix. Utlånt av Roar Værnes
Uke 2303 Verdalens første rutebil
John Fikse var den første som satte i gang bilrute på privat basis i Verdal. Rutestrekningen var Verdal - Sandvika. I første omgang tok Fikse sikte på å trafikkere strekningen hver onsdag og lørdag. Billettprisen var 20 ør pr. kilometer. Bilen var en 5-seters Overland. Verdalingene var ikke modne for dette framskrittet og ruten gikk med underskudd, men det bedret seg etter hvert. Da John Fikse sluttet seg til Fylkesbilene i 1920 brakte han med seg to nye femseters Dodge og fortsatte der som sjåfør i det nye selskapet. Bildet utlånt av Oddmund Stensmo.
Uke 2147 Verdal Stasjon 14/11-1905.
Hell-Sunnan-banen ble åpnet på denne dato for 117 år siden. Utlånt av Arne Østråt.
Uke 2246 Is speiler seg i is Foto Eystein Ness
Istapp fra Høgberga ved Leksdalsvatnet speiler seg i blankisen i november.
Uke 2244 Trimtrapp mellom elvepromenaden og Tvistvold 21/11-18
Trimtrappa sto ferdig for 3 år siden.
Ser vakkert ut fra Ørmelen i blikkstilla og flo sjø. Et flott tilbud til sprekinga og ikke sprekinga.
Foto Eystein Ness
Uke Aspåsgårdene i Leksdalen i oktober 2015 Foto Eystein Ness
Med Nordset nedenfor til høyre.
Uke 0736 Verdal Brannkorps i 1949. Navnpekere: Eystein Ness
Verdal Brannkorps på "baksia" av Herredshuset.
Uke 2241 Høst i Nordgata 13. oktober 2013. Foto Eystein Ness.
Uke 2141 Fra Våttåhaugen mot svenskfjella 27. oktober 2018
Snødekte svenskfjell med Kjesbuvatnet bakenfor Sende og Lian i Leksdalen.
Foto Eystein Ness
Uke 2240 Høst med vinteren på tur i Vera 4/10-16. Foto Eystein Ness
Mannshaugan i bakgrunnen, hvorav Sukkertoppen helt til høyre skiller seg ut med sin formasjon.