A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U
V W X Y Z æ ø å ** Snu rekkefølge ** Antall : |
Id
|
Trøndersk ord
|
|
Forklaring
|
Setning
|
Brukes
|
Link
|
Uttale
|
|
13120 |
få hætta |
|
miste kontrollen, tape fatninga; gå tå skaftet! Gå tå hængslan! |
|
|
|
|
|
13121 |
få hakkmeis |
|
få kuldesprekker, småsår på hendene, sjå 'hakkmeis' |
|
|
|
|
|
13122 |
få flæsket kokt |
|
«kok flæsk»; sole seg å bli brun |
|
|
|
|
|
13123 |
få flir |
|
få skjenn |
|
|
|
|
|
13124 |
få brætting på |
|
Få skikk på noe, få orden påno, få grein på noe |
|
|
|
|
|
13077 |
føyk' |
|
føyke, vindføyke, snøføyke, av 'fyke' |
|
|
|
|
|
13078 |
førreåt |
|
på forhånd |
|
|
|
|
|
13080 |
førjulstradisjona |
|
førjulstradisjoner, baking, steiking, slakting… |
|
|
|
|
|
13079 |
førkjlærv |
|
skjellsord om ei ung jente: Ei veitj som itj e værd aill væLa |
|
|
|
|
|
13082 |
førdan |
|
forleden dag, i forgårs, dagen før i går |
|
|
|
|
|
13081 |
føretti (førretti) |
|
40- tallordet, også 'førr'; hain va førr |
|
|
|
|
|
13934 |
før i tin |
|
før i tiden |
|
|
|
|
|
13083 |
føLLi-med (følg-med) |
|
være våken og oppmerksom å følge med - i skole-timene, undervisningen, i samfunnet |
|
|
|
|
|
13084 |
følke (såmmå følke) |
|
i slekt, fra samme folket/følket |
|
|
|
|
|
13085 |
følk sæ |
|
oppføre seg som folk |
|
|
|
|
|
13086 |
føl sæ som ei hakkpøls |
|
føle seg som ei opphakket pølse |
|
|
|
|
|
13933 |
føggelbainn |
|
julenek |
|
|
|
|
|
13087 |
fæstdrekkar |
|
festdrikker |
|
|
|
|
|
13088 |
fær ætter |
|
fare etter, renne etter guttene/jentene, overført; være forelska, sjå 'fårrå ætti' |
|
|
|
|
|
13089 |
fæmmfingerklo |
|
de fæm fingran. greip med fem teinner |
|
|
|
|
|
13090 |
fæmmfingergaffel |
|
greip med fem teinner; også de fæm fingran |
|
|
|
|
|
13091 |
fælt te sner |
|
fælt styr, oppstyr, oppstuss, uro; noen er travelt opptatt med å gjøre et eller annet |
|
|
|
|
|
13125 |
fyrstekk |
|
fyrstikke |
|
|
|
|
|
13126 |
fyklakk |
|
slags skismurning, skilakk, spesielt under hoppskia |
|
|
|
|
|
13127 |
fykki ti |
|
hva som har skjeddd, |
|
|
|
|
|