Dette fotoalbumet skal være en arena for å markedsføre Verdal kommune på en positiv måte. Det skal være en pådriver til å få folk ut å for å oppleve Verdalens mangfold.. Det være seg natur, historiesus, severdigheter eller aktiviteter. Vi vil prøve å knytte trim, opplevelser og historie sammen. Vi vil også prøve å vise storheten i det som er lite. Bilder kan ikke benyttes i andre sammenhenger uten at dette er avklart med "verdalsbilder"!
Ukens bilder
Uke 1651 Kaldt ved Vukumannåen <== Klikk på lupen. Foto: Eystein Ness
Uke 1651 Gamle julekort. Klikk på "Pilen" og deretter på "Full skjerm". Kortene er fra 60 til 100 år gammel.
Uke 51 Første bildet er tatt 12/9-1968, det andre 25/6-1969. Opprinnelig ble Værdalsbrukets dampsag bygd ved Getzgården på Ørmelen i 1872. Verdalsraset i 1893 ødela skipningsforholdene totalt i Verdal, slik at ny dampsag ble bygd i Levanger i 1902. I 1913 ble sagbruket flyttet til Trones bruk og i 1963 ble Trones Bruk endelig flyttet til Ørmelen. Ringen var sluttet. Se mer om denne historien :
Klikk her!
Uke 51 Skodde over Beverlunet i Vera Foto: Eystein Ness
Uke 51 Haugslia i år 1906
I følge et gammelt klipp fra Verdalingen er fotografen Bjerkan i Levanger.
Uke 50 To store sko fra Dubai, oktober 2016 Foto: Eystein Ness
To av "føttene" av fire som skal sveises på jacketen til Johan Sverdrup-feltet. Kom med båt fra Dubai og veier hver 1000 tonn.
Uke 50 Høst i Vera 4. oktober 2016 Foto: Eystein Ness
Med "melis" på Steukern.
Uke 49 BEVERLIV I TROMSDALEN Video og Foto: Eystein Ness EYSTEIN NESS har satt sammen en video om beveren i Tromsadalen.
Et viltkamera har observert beverens gjøren og laden gjennom flere uker.
Vedlikehold av demning, kroppsvask, hogst og gomling på friske blad og bark. Klikk på "Full skjerm". Sett opp lyden så får du høre lyder fra det koselige dyret.
Uke 49 Ulvilla Kraftstasjon i 1919 og noe av historien om byggingen.
Stasjonen ble ferdig i 1914 og før jul det året fikk vel de første kraft herfra.I en gammel utskrift om Verdal kommunale E-verk fra Verdal historielag står følgende:Året var 1913, 20 år etter det store Verdalsraset, ett år etter salget av Verdalsbruket (som også ble betegnet som Verdalsulykke nr. 2). Striden om salget hadde delt bygdens befolkning i to deler. Striden var så hard at Verdal ble beryktet langt ut over alle grenser.
Uke 49 En av Verdal`s personligheter på motorsykkel. Utlånt av Svein Berg.
Artur Frydenblad, født 1897, død 1984. Han var mere kjent i gatebildet som syklist enn motorsyklist.
Uke 48 Panoramabilde fra Lysthaugen i 1910. 17 år etter Verdalsraset. I bakgrunnen ser vi tydelig det området som Verdalsraset la "under seg". Selve rasgropen var 3 km2 og det oversvømte området er 9 km2. Klikk på "Full skjerm".
Uke 48 Isen har tatt med seg den gamle trebrua over Verdalselva. Foto: Eystein Ness
Usikkert når bildet er tatt, men det finnes bilder fra 1911, 1916 og 1926 hvor isen har tatt brua. Her er det vel brua over det østre elveløpet som er tatt. Brygga en ser er trolig Gravåsbrygga. Bak i bildet mellom brua og brygga ser en Heggegården som ble revet i midten av 1950-åra før byggingen av ny RV. 50 gjennom Øra. Bildet er et avisklipp fra Verdalingen.
Se flere bilder av brua i «storm og stilla». Klikk her!
Uke 48 Program for festlighetene paa Stiklestad 29 juli 1930.
Se hele programmet + bilder fra denne dagen. Klikk her!
Uke 48 Gammelt bilde av Øra sentrum.
Et interessant bilde som en mener må være tatt fra kornsiloen. Ukjent når, men når en ser på bygningsmassen kan det kanskje være tatt under byggingen som var ferdig i 1927. Ikke mange hus som står i 2016. Betel og Rindsemgården kjenner en igjen. Inne på stasjonsområdet står det til og med en hesje. Bildet sto under "Gamle Verdal" i Verdalingen trolig i 1981. Kanskje finnes det noen som har dette bildet i sine gjemmer og kan låne det ut til Verdalsbilder for skanning. Dette avisbildet her blir for dårlig for å få fram detaljer.
Uke 48 Kværner sett fra Trones Gård i november 2016 Foto: Eystein Ness
Jackets for Johan Sverdrups-feltet under bygging. «Fotan», hver på ca. 1000 tonn, har ankommet fra Dubai og venter på montering. To skal vel sveises på plass ca. 80 meter over bakkenivå.
Klikk på lupen for stort bilde.
Flere bilder knytta til Kværner.