Dette fotoalbumet skal være en arena for å markedsføre Verdal kommune på en positiv måte. Det skal være en pådriver til å få folk ut å for å oppleve Verdalens mangfold.. Det være seg natur, historiesus, severdigheter eller aktiviteter. Vi vil prøve å knytte trim, opplevelser og historie sammen. Vi vil også prøve å vise storheten i det som er lite. Bilder kan ikke benyttes i andre sammenhenger uten at dette er avklart med "verdalsbilder"!
Ukens bilder
Uke 1847 Fra Våttåhaugen mot svenskfjella 27. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Snødekte svenskfjell med Kjesbuvatnet bakenfor Sende og Lian i Leksdalen.
Uke 1847 Sommerbua og kontor til Teaterlaget i 1992. <== Klikk her for stort bilde.
Bygningene er i dag revet og er parkeringsplass for Framgården. Av flere som har drevet virksomhet her kan nevnes Ole Selnes og Eik & Hausken. Begge i bransjen traktorer og landbruksmaskiner. Klikk her for bilde av førstnevnte bedrift. Bildet utlånt av Øivind Holand.
Uke 1846 Vegvokterboligen på Stiklestad 10. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Flyttet fra Vaterholmen til Museet i desember 1976. Klikk herfor å lese mer om plassen og folket i Verdal Historielags årbok av 1987.
Uke 1846 Verdalens første rutebil Bildet utlånt av Oddmund Stensmo.
John Fikse var den første som satte i gang bilrute på privat basis i Verdal. Rutestrekningen var Verdal - Sandvika. I første omgang tok Fikse sikte på å trafikkere strekningen hver onsdag og lørdag. Billettprisen var 20 ør pr. kilometer. Bilen var en 5-seters Overland. Verdalingene var ikke modne for dette framskrittet og ruten gikk med underskudd, men det bedret seg etter hvert. Da John Fikse sluttet seg til Fylkesbilene i 1920 brakte han med seg to nye femseters Dodge og fortsatte der som sjåfør i det nye selskapet.
Uke 1846 Bollgardsletta fra Tomtberget 6. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Uke 1846 Høstfarger rundt omkring ved Bunes 1 oktober 2018 <=== Foto: Eystein Ness
Uke 1846 Kornkjøring ved Stiklestad kirke før 1948 Bildet tilhører Nasjonalbiblioteket.
Kjøring av kornet i hus skjer med hest og langvogn. Til høyre i bildet ser en noe av kirkestallene som ble revet i 1948. Så bildet er før den tid.
Uke 1846 Stiklestad kirke med omegn. Bildet tilhører Nasjonalbiblioteket.
Det er åker der kirkegården ovenfor kirka ble anlagt i. Gammelskolen er i bruk og stallene ved Stabelstu står.
Uke 1845 Langnes og Bakkan i 1992 Utlånt av Øvind Holand.
Eiendommen er solgt og det meste av bygningene er revet. Tre boligblokker er under oppføring på tomta. Bildet er tatt der hvor Stekke legesenter holder til.
Navnet på den nye veien foran bygningene i bakgrunnen er Fløytarvegen.
Uke 1845 Eklesfossen i kuldegrader 29. oktober 2018 Foto: Eystein Ness
Kaldværet har islagt deler av den spesielle fossen i Lundselva. En foss med "gulv" og nesten ingen kulp nedenfor.
Uke 1845 Verdalssmia og Ottar Nordseth Glass i 1992 Utlånt av Øivind Holand.
Forandring på 25 år. Smia og Glasmesteren er borte og huset revet. Kvislatunet har kommet etterpå. Kraftgrønt er ombygd til butikker og leilgheter.
Uke 1845 Vektergata i 1992 Utlånt av Øivind Holand.
Vektergata da det var litt fart her med restauranten Catz i drift. Lydstudioet Mistral og firmaet Reko var i samme bygget. Bygget er revet og leilighetskompleks i opptil fem etasjer er under oppføring.
Uke 1845 Den nye Holmsbrua under montering 4.november 2018. Foto: Eystein Ness
Det er vel på høy tid før vinteren kommer. Den skulle egentlig være ferdig til 1. november.
Uke 1844 Plankstabel for klopplegging av turleia til Grønningen. Foto: Eystein Ness
Samarbeidsprosjekt mellom Værdalsbruket, Fjellstyret, Statsskog, Verdal Kommune og Idrettsrådet. Totalt vel 1200 lengdemeter med 2"x6" trykkimpregnert plank som skal bli mellom 4- og 5000 meter ferdig klopp utlagt over blautmyrene. To planker blir lagt side ved side og skrues sammen. På parkeringen ved Kavvelbruin gjøres kloppen ferdig for utlegging. Transporteres innover langs leia med snøscooter. Så til neste år kan en vel gå tørrskodd både til Fjellstyrehytta og Værdalsbrukets hytte ved Snasaelvas utløp i Grønningen. Kloppleia vil dele seg i området ved Hundkjerka. Hyttefolk, turfolk som går til kjentmannsmerket eller Ti på Topp, vil vel bruke kloppstien og dermed spares terrenget for opptramping.
Uke 1844 Verdal Stasjon ca. 1905 Utlånt av Arne Østråt.
Jernbanestrekningen Levanger - Sunnan ble åpnet 14. november 1905. I 1906 ga Fotograf Aune i Trondheim ut en hel serie med postkort av byggingen av Hell - Sunnanbanen. Dette er et av dem.