Tre skigåere i finstasen 1359188947 1298 userpics/10028/ Bnr: 8440
Med kvitskjorte, pipe og sigar på skitur. Ukjente personer og ukjent sted men han i midten må vel være av det finere slaget. Bildet er tatt av Ole Snekkermo mellom 1915 -1920. Hvis noen skulle vite noe om bildet så ta kontakt på tel 472 97311 eller gå inn på Etterlysningen i menyen på Verdalsbilder og skriv det inn der. Husk, klikk på lagre etterpå.
Johannes Kveldstad på egen bru 1359188609 1262 userpics/10028/ Bnr: 8439
I slutten 1950-åra bygde Johannes ny veg fra Setrom til Fagerlia i Inndalen. Hele vegprosjektet, med boring for sprenging, ble utført med håndmakt, hest og vogn. Her står vegbyggeren og driveren av Fagerlia nordre på brua ikke langt fra gården. Bildet er vel tatt en gang i 1970-åra etter at "spaddiarbe" var over. Johannes døde i 1981.
Byna i Helgådalen 1927 1359187930 12118 userpics/10028/ Bnr: 8438
Klikk her for kart. Etter brann er gården flyttet oppver mot fylkesvegen. Utlånt av SNK
Væren nordre søndre i 1927 1359187696 12118 userpics/10028/ Bnr: 8437
Klikk her for kart. I dag er husa borte.
Utlånt av SNK
Heimlaga kano på Prærien 1359187313 1259 userpics/10028/ Bnr: 8435
Ivar Aksnes med sitt byggeprosjekt. I bakgrunnen klekkereiet til Gustav Lundbakken. Utlånt av Knut Arne Selli.
Rim på trea på Marsteinsvola 1358873322 2984 userpics/10028/ Bnr: 8434
Flyfoto mot Øra fra 1954 1358873267 1261 userpics/10028/ Bnr: 8433
Utlånt av Verdal kommune
Fra Minsaas Plass etter 1968 1358873202 1259 userpics/10028/ Bnr: 8432
Med Varehuset til høyre og Matsenteret bakenfor. Åpent for biltrafikk og parkering på Minsaas Plass på den tid. Traktorer var en del av bybildet. En av damene som kommer spaserende mener en er Leikny Ellewsen. Utlånt av Knut Arne Selli
Sommerbilde i minus15 1358872831 118 userpics/10028/ Bnr: 8431
Oskar Figenschou og Leif Lykke fra Værdalsbruket på inspeksjon etter tynninghshogst. Utlånt av Værdalsbruket AS
Bygging av Breding bru i Vuku 1890 1358717364 1260 userpics/10028/ Bnr: 8429
Bildet er sannsynligvis tatt vinteren 1889-1890. Brua ble tatt av vannmengdene i Vukusjøen høsten 1893 og drev ned til Efskind. Da vannet sank, så ble brua demontert og kjørt tilbake bit for bit og bygget opp igjen. Det er temmelig sikkert at bildet ikke er fra den oppbyggingen, ut fra at brukarene da ble påstøpt 63 cm, noe som ikke er synlig på bildet. Over og litt til høyre for venstre brukar ser vi taket av Breding Vestre før gården ble flyttet ned dit den står nu, under grustaket. Den ble flyttet i 1910.
Bildet dukket opp sammen med protokollen fra stiftelsen av Vuku Forbruksforening i 1877, som Historielaget fikk overrakt etter at Coop flytta til nybutikken oppi Vuku.
Den som sto for byggingen av brua var Ole Andersen. Han var leilenning på gården Aust-Hellan fram til 1899 da tok han navnet Hjelde. Foruten gårdsdrift var han byggmester, møbelsnekker og forsanger i Vuku kirke. I byggekunsten var han en etterspurt brubygger. Han bygde flere bruer her i bygda samt trebrua over Straumen på Inderøy. Det var oså han som bygde Vera kapell. Utlånt med bruopplysninger av Verdal Historielag v/Kjetil Dillan. Opplysningene om brubyggeren er hentet fra boka om Vera Kirke.
Er det avskjed på Verdal stasjon 1918 ? 1358716943 12113 userpics/10028/ Bnr: 8427
En soldat fra Vaterholmen med to damer, Kanskje kan det være noen som kjenner navna på damene for de er vel mest sannsynlig herfra. Bildet tatt av ukjent soldat i Vaterholmen. Utlånt av Foreningen for de Værdalske Befestninger
E-verkbil fra ca 1967 1358716709 1259 userpics/10028/ Bnr: 8426
I bakgården på det gamle E-verket mens det var Verdal kommunale E-verk, som det står på lastebilen. Verket ble vel solgt til fylket ca 1969.
Utlånt av Knut Arne Selli
Tømmerkjøring i Ferlainne 1358716618 1265 userpics/10028/ Bnr: 8425
Ukjent når, men sannsynligvis på skogforvalter M.P.Moens tid, ca 1930 kanskje. Det er vel han som har tatt bildet. Utlånt av Verdalsbruket AS
Under isen går en bilveg 1358337214 2984 userpics/10028/ Bnr: 8424
Bildet er fra Tromsdalen. Isen anslås til ca 70-80 cm over vegbanen. Legg merke til "rutgaln" til venstre. Lengst bort er nesten bare den øverste rute synlig. Issvullen legger stadig på seg når stikkrenne for bekken er igjenfrosset.
Lundsaunet i Markagrenda 1954 1358336984 1273 userpics/10028/ Bnr: 8423
Skogformann på befaring ca 1935 1358330084 1265 userpics/10028/ Bnr: 8419
Skogformann Oskar Figenschou inspiserer resultatet av såning, (gammel skrivemåte) eller såing, av granfrø. Figenschou var skogformann for Værdalsbrukets eiendommer i helgådalområdet og bodde på Vestly ikke langt fra Skjækerfossen. Han var faren til lærer Hans Figenschou. På Vestly var det tollstasjon for Helgådalen.
Ruth Halseth og tempomopeden i slutten av 1950-åra 1358329581 1261 userpics/10028/ Bnr: 8418
Utlånt av Jørgen Johnsen
Hoåsfossen 15. januar 2013 1358329503 515 userpics/10028/ Bnr: 8417
Barfrost og blankis i Tromsdalselva.
Tromsdalselva er full av is. 1358321319 515 userpics/10028/ Bnr: 8416
Normalt er det lite vann her på denne tid av året men med kulde, nedbør og barfrost har det blitt tykk is og "botnspeiking". Bildet er tatt oppstrøms brua innenfor Tromsdal gård
Bryllup på Nordheim i Stiklestad. 1358320881 1298 userpics/10028/ Bnr: 8415
Nordheim ligg ovenfor Slottet. Skulle gjerne ha hatt flere opplysninger ang. bildet. Ukjent når og hvem brudeparet er men det er noen som mener at brura skal ha pikenavnet Hynne. Dersom noen har opplysninger, ta kontakt på tel 472 97311 eller gå inn på fanen Etterlysinger her på Verdalsbilder og skriv det inn der. Husk å klikke på lagringsknappen til slutt.
Har bladd bakover i kirkeboka fra 1921 og kommer over en med bopel Nordheim i 1918. Smed Petter Guneriussen Norheim og hustru Petra Marie Martinsdatter.
Opplysningene finnes her som nummer 8, kopier og lim inn: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=210&uid=508009&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2%25B604%25021%2581B%25C5J%25D6%2599VF%2586%2506%25D6%25B5%2500%25C9%250F%2509%25E3
Sol og rim på Marsteinsvola 1358163246 2984 userpics/10028/ Bnr: 8413
Et forsøk på å være kunstnerisk..........
17. mai på Øra 1358163201 12104 userpics/10028/ Bnr: 8412
Med toget på veg nedover Nyvegbakken.Ukjent når, men det var før Suulgården ble revet og besinstasjonen hadde navnet Mobil. Utlånt av Knut Arne Selli.
Kålen vestre i Vinne 1954 1358162934 1273 userpics/10028/ Bnr: 8411
Gården ble rammet av brann og er senere gjenoppbygd på andre siden av jämtlandsvegen. Klikk her for kart. Utlånt av Verdal kommune.
Peder Valstad og Porche`n ca 1958 1358162660 1259 userpics/10028/ Bnr: 8410
Denne traktoren hadde en spesiell motorlyd og var lett å kjenne på lang avstand. Bildet er fra det som i dag er Minsaas Plass. Sportforretningen Ørnen bak til høyre. Til venstre frukt- og tobakkforretningen til Johannes Slapgård. Peder Valstad var lokalpolitiker fra Vinne. Utlånt av Knut Arne Selli
Tømmerkjøring i Malsådalen 1955 1358162381 1265 userpics/10028/ Bnr: 8409
Massey Ferguson traktor tar over tømmerkjøringen etter hesten og støttingen. Utlånt av Værdalsbruket AS
Nedlastet knottbil på Holmen gård i 1944 1358162183 1267 userpics/10028/ Bnr: 8408
Opplastet og klar for transport av kjøtt til Oslo. Utlånt av Værdalsbruket AS
Olaf Snippen i Kverndalen 1357890269 12104 userpics/10028/ Bnr: 8407
Fra Værdalsbrukets blink ipå statsskogeni Kvendalen 1924. Denne type skog var noe å bryne seg på med svans og øks, og kanskje barking i minus 20-30. Måtte være et sabla slit som dagens ungdom ikke har det minste peiling på eksisterte. Utlånt av Værdalsbruket AS
Landstad i Volhaugen fra Sandaker 1357889875 1261 userpics/10028/ Bnr: 8406
Ukjent når men kanskje omkring 1930. Utlånt av Eivind Aksnes
Planering av kullmilebunn i Djupdalen 1942 1357889805 1265 userpics/10028/ Bnr: 8405
Utlånt av Værdalsbruket AS
Rindsem øvre før 1930 1357889715 12118 userpics/10028/ Bnr: 8404
Isbjelle ved Leksdalsvatnet 1357889641 2984 userpics/10028/ Bnr: 8402
Denne hang og dinglet i luften på en olderkviast. Pålandsvind, kulde og vannsprut har vel formet denne. Ingen arkitekt kan lage former som kan måle seg med naturens egne.
Porten til Olavsstøtta før 1930 1357888646 1266 userpics/10028/ Bnr: 8400
Utlånt av SNK
Isdemning ved Ekle 8. januar 2013 1357679759 515 userpics/10028/ Bnr: 8399
Som vanlig når isen går i Verdalselva har det dannet seg en ispropp ved Ekle på grunn av den store sandøra midt i elveløpet. Elva er proppfull derfra og opp til Haga.
Adkomsten til rasteplassen ved St.Olavs bru 1357679406 2776 userpics/10028/ Bnr: 8398
Ser ut som et blir langt ut på våren i år før det blir mulig å komme seg ned til rasteplassen ved Olavsbrua. Vegvesenet bruker vegen ned til plassen som tippeplass ved snøryddingen på utkjørsene ved infotavla. En må ikke være mye bevegelseshemmet hvis en skal komme over denne snøhaugen som sikkert vil bli enda høyere. Lite gjennomtenkt. Foto Svein Guddingsmo.
Bekkalunfossen i Ferlainne ca 1930 1357679031 1260 userpics/10028/ Bnr: 8397
Foto av skogforvalter M.P. Moen på Værdalsbruket. En kan tenke seg problemen med fløting gjennom dette terrenget.
Utlånt av VærdalsbruketAS
Tømmerkjøring med MAN traktor i Vera 1949 1357678907 1265 userpics/10028/ Bnr: 8396
Spesialbygget traktor for tømmerkjøring med tvillinghjul foran og bak. Bak rattet sitter Paul Aune. Utlånt av Værdalsbruket AS
Kullmile ved Helmoen 1942 1357678731 1261 userpics/10028/ Bnr: 8394
Værdalsbruket, som har lånt ut bildet, drev med framstilling av trekull både under første og andre verdenskrig. Etter det en vet med sikkerhet har det vært miler ved Stormoen, Malsådalen, Djupdalen mot Vera og ved Helmoen. Sikkert andre steder også. Ca 1918 var det en stor mile på Trones ved sagbruket der. En kullmile er et anlegg for fremstilling av trekull. Bildet viser en utbrent mile. Hensikten med å omgjøre ved til trekull er at man fjerner det meste av vanninnholdet i veden for å oppnå høyere temperatur ved videre forbrenning. Denne milen er en sakalt" Reismile". Marken der milen skal bygges jevnes. Byggingen starter ved at det blir reist en stokk på høykant i midten av milen («kongen». Denne stokken blir gjerne slått ned i marken, og stives av, slik at den står støtt. På siden av stokken blir det laget en sjakt vertikalt, som skal fungere for opptenning av milen og som midlertidig avtrekk. Fra denne stokken legges runde trestrangler radialt ut, nesten til kanten av milen. Over disse stranglene legges kløvet ved horisontalt, slik at det blir et luftrom under milen. Veden i denne grunnkonstruksjonen trenger ikke å være tørr. Deretter starter stablingen av veden i selve milen. Veden reises på høykant med en liten helling inn mot «kongen». Nederst og nærmest kongen stables ekstra tørr granved, gjerne også med innslag av tyrived. Årsaken er at denne delen av milen skal fungere som brennkammer. Videre utover reises veden, hele tiden med helling mot midten av milen. Lengden på vedkubbene kan være fra ca. 1m til ca.2m, avhengig av størrelsen på milen. Den groveste veden legges midtveis mellom senter og kanten. Hellingen på milen er størst nærmest kanten, og ytterst er hellingen ca. 60°. Ytterst jevnes milen til med større og mindre vedkubber, slik av overflaten blir mest mulig jevn. Deretter dekkes milen med et lag granbar og gjerne lett torv, som skal fungere som en slags isolering. Til slutt dekkes til med et lag leirholdig jord. Dekklaget over milen skal i alt være ca. 20 cm. Ved bakken lages noen få kanaler inn til luftrommet under milen. Disse kanalene skal sørge for oksygentilførsel til forbrenningen.
Milebrenningen startes ved at det lages et bål på toppen av milen. Den brennende veden stappes ned til bunnen av den vertikale kanalen, og antenner milen.
Kullmile, i produksjon. Milen antennes i bunnen. En del av virket brenner, og varmen omdanner etterhvert resten til trekull. Store miler (som f.eks. ble brukt til fremstilling av trekull til jernverk), må passes i flere uker før kullet er ferdig, og oksygentilførselen må justeres hele tiden, så ilden blir holdt ved like, men at forbrenningen heller ikke blir for kraftig, slik at hele milen blir omgjordt til aske. Forbrenningen justeres ved regulering av oksygentilgangen i luftekanalene. Ideellt sett skal den produserende massen holde en temperatur på ca. 250 ? 300 grader Celsius, mens den blir tilført oksygen. Etter en viss tid, som er avhengig av størrelsen på milen, blir kanalene tettet. Etter at kanalene er tettet vil temperaturen i milen fremdeles øke (inntil max. 700 grader). Deretter vil milen kjøles ned og trekullet kan hentes ut. Det ferdige trekull skal etter riktig behandling inneholde fra 82% til 95% carbon (C). Dette i flge Wikipedia. Bildet utlånt av Værdalsbruket AS.
Klikk her for å se bilde av milen på Trones fra ca 1918.
Opptak av tømmer ved Brattåslunet 1970 1357506010 1260 userpics/10028/ Bnr: 8393
Fløtingen i Helgåa opphørte i 1964, men i 1970 ble det fløtet tømmer fra en drift inne i Ferlainne og ned til Brattåslunet hvor det var oppsatt tømmerbom over elva. Ved bommen ble tømmeret tatt opp og lastet over på bil for videre transport. Mannen utpå bommen er Arnold Kjesbu og ved panseret på lastebilen skal Martin Liaklev såt. De andre vet en ikke navna på. Klikk her for bilde av bommen. Utlånt av Værdalsbruket AS
Fløtere under abeid med å løse tømmerbinding. 1357505516 1260 userpics/10028/ Bnr: 8392
Her i Gjeilfossen i Inna nedenfor Ådalsvollen i 1954. Det være fløter var et farefullt og risikabelt yrke.Utlånt a Værdalsbruket AS