Togbrua over Ydseelva 1252188660 1092 userpics/10001/ Bnr: 4432
Bildet er tatt der jernbanen krysser Ydseelva. Selve steinhvelvsbrua over elva ligger over ti meter under skinnene. Så det ble mange trillbårelass før man nådde dette nivået i oktober 1904. Fotografen følte seg rimelig trygg når han sto her denne lørdagen fordi Nordlandsbanen var "klippet" over ved stasjonen.
Jernbanebrua over Ydseelva 1252189463 1092 userpics/10001/ Bnr: 4433
I Verdalsguiden leser vi: Det var ironisk nok denne brua, den minste av alle på strekningen Levanger ? Sunnan, som ble den tøffeste å bygge. Her også pga. ekstreme bunnforhold, dvs kvikkleire. Brua er laget som en 13 meter bred steinhvelvsbru med 1,5 meter høyde over bekken. Resten er løsmassefylling over selve brukonstruksjonen. Arbeidene med brua tok 7 måneder og i den verste anleggsperioden fra april til oktober 1904 ble det jobbet 4 timer på og 8 timer av på døgndrift og all kvikkleiren ble fjernet med trillebår og spade.
Jernbanebrua på full flo 1253489109 1092 userpics/10001/ Bnr: 4492
Jernbanebroen over Ydseelven 1253659232 1092 userpics/10001/ Bnr: 4506
På grunn av kvikkleire tok det 7 måneder å forsere denne lille bekken.Innsendt av Arne Østraat
Broarbeidet ved Verdalsøren i Året 1904 1253911936 1265 userpics/10001/ Bnr: 4522
Utlånt av Sven Elverum
Verdalsøra ca 1907 1255074354 1259 userpics/10004/ Bnr: 4576
Samvirkelaget, eller Handelsforeningen på den tiden, til venstre. Jernbanen går rett gjennom bildet.Gjerde langs sporet er så vidt synlig i bildet. Utlånt av Anne Marie Slottemo
Jernbanestasjonen og meieriet 1955 1255074456 1268 userpics/10004/ Bnr: 4578
Flott bilde som dokumenterer store forandringer. Av det som kan se er borte siden dette bildet ble tatt er gammelskolen, bolighuset bak stasjonen, grishuset og halmlutinga ved meiereiet, kiosken og et annet bygg ved stasjon, frørenseriet og trafobygget på Garpa. Utlånt av Anne Marie Slottemo
Det jobbes med jernbaneundergangen 1255621737 1092 userpics/10001/ Bnr: 4599
Elvekarene til jernbanebruen skal forsterkes 1258300278 35109 userpics/10001/ Bnr: 4756
Fleskhus stasjon ca 1920 1259715029 1261 userpics/10004/ Bnr: 4826
Stasjone ble vel bygd samtidig eller like etter at Hell - Sunnan banen ble åpnet i 1905. Stasjonen var betjent helt fram til den ble lagt ned i 1958 når flislasting fra Trones Bruk tok slutt. Les mere om både stasjonen og flislasting i artikkelen til Arne Gunnar Bakken i Verdal Historielag`s årbok 2006.
Hjulrytterne fra Rinnleiret forlater stasjonsområdet etter kongemottakelsen på Verdal Stasjon.Utlånt av Stiklestad Museum
Kanskje kommer kongen 1275832972 12104 userpics/10022/ Bnr: 5555
Venter på celebre passasjerer på stasjonen i 1930. Far og sønn på Garnes John og Oddgeir Wohlen hadde det ærefulle oppdrag å kjøre de kongelig til Stiklestad. Bilen, som står fremst her, var en Essex som var kremgul med rød kant oppe. Opplysninger fra Verdal Historielag`s årbok 1985.Utlånt av Stiklestad Nasjonale Kultursenter
På Verdal Stasjon 1930 i forbindelse med 900-årsjubileet på Stiklestad. Fotograf Henning Anderson. Utlånt av Stiklestad Nsjonale Kultursenter
Den nye brua og brukarene av den gamle bru ved Grunnfossen. 1280318077 515 userpics/10022/ Bnr: 5767
Grunnfossen med restene av brukaret for den gamle hengebrua og den nye brua bakerst i bidet. Nybrua på 54,5 m ble bygd først i 1970-åra og var kostnadsberegnet til kr 330000,-. Om overslaget holdt vites ikke. Verdalskrana v/Idar Bakken monterte stålbjelkene. Den smale Holmsbrua ved Vuku, som opprinnelig var en jernbanebru, fikk avløsning som adkomst for tyngre kjøretøyer til sørsiden av Helgåa fra Vuku til Røesgrenda.
Jernbanen nordover sett fra Fleskhusbrua. 1284019965 2246 userpics/10023/ Bnr: 5946
Nordmenn er glade i skinneganger. NRK har kjørt tog og vist "skinnegangen" på hele jernbanestrekninger på TV. Undersøkelser viser at det er overraskende mange nordmenn som blir sittende på timevis "å kjøre tog".
Brua over Rinnelva. 1286391308 1092 userpics/10023/ Bnr: 6045
Veien under brua gikk til Rindsem Mølle som sto ovenfor brua i 1904. I 1915 ble Rindsem Electrisitetsværk bygget. [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4557]Klikk her[/url]. Samtidig ble Rindsem mølle flyttet [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4575]hit[/url]
Solnedgang over jernbanebrua 1288073287 1535 uploads/Ole Morten/Okt1010/ Bnr: 6115
Tinden og Øra ca 1949 1289466910 1270 userpics/10004/ Bnr: 6174
På bildet kan en se hvor den gamle riksvegen ovenfor Veita gikk i rett linje fram til Nestvold. Tomta etter tyskbrakkene er godt synlig til venstre i bildet.Utlånt av Verdal kommune
Sem Vokterbolig i Bjørga 1293929615 1293 userpics/10004/ Bnr: 6350
Jernbanen bygde denne som bolig for vokteren av jernbanesporet i området.Utlånt av Verdal kommune
Verdal Stasjon og Verdal Meieri 1296317440 1259 userpics/10004/ Bnr: 6421
Ukjent når, men kanskje i 1930-åra
Jernbanebrua ca 1930 1297390498 1261 userpics/10004/ Bnr: 6467
Med skiftelok-stall på stasjonsområdet. Huset mellom det og stasjonsbygningen er flyttet helt til Sul ved Litj-Kråka hvor det brukes som hytte.Søppelfylling bak brannstasjonen er enda i bruk.Utlånt av Verdal kommune.
Anleggsarbeidere ved Nordlandsbanen på Namskogan. Han til venstre bakerst er verdalingen Johan Ydse. Ser ut som kokka forbereder rabarbrasup til karene.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Sørgata ca 1920 1301811973 1259 userpics/10004/ Bnr: 6613
Utlånt av Verdal Bibliotek
Jernbanebrua har stått her i 107 år. 1302730110 1535 userpics/10023/ Bnr: 6644
I 1927 da trebrua litt lenger ned ble tatt av isen, ble jernbanebrua brukt til ordinær ferdsel mellom togpasseringene. Dette pågikk et par år.
Kalktoget parkert ved Spenncon 1303520452 1326 userpics/10004/ Bnr: 6666
Toget skal transportere kalk i bulk til Sverige.
Anleggsarbeidere hos fotograf 1903 1307093156 1262 userpics/10004/ Bnr: 6766
Oppstilte og oppstasede anleggsarbeider fra byggingen av jernbanen Hell - Sunnan på besøk hos fotograf på Steinkjer. Kjenner navnet bare på den bakerste til høyre som er Johan Ydse.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Jernbanebrua sett 50 m over idrettsbanen 1308561411 953 userpics/10023/ Bnr: 6812
På familiedagen var det gratis tur med Verdal kran og montasje.
Jernbaneparken25. oktober 1319833007 1537 userpics/10004/ Bnr: 7101
Sett over Verdalen`s dyreste høl, med Eidegården som skal rives på andre siden av jernbanen.
Dagtoget til Bodø er i rute - klokken er 9:15 1320449330 527 userpics/10023/ Bnr: 7104
Bedehuset, Handelsforeningen, Leangen og Sparebanken 1321724577 1259 userpics/10004/ Bnr: 7165
Lenagen eies i dag av Paul Woxholt. H.E. Eides Bokhandel holdt til her i tidligere tider. Sparebanken til høyre for sporet. Legg merke til grinden over sporet som var bruk når tog passerte. Ukjent når, men kanskje ca 1920. Hvis noen kan tidfeste det mere presis, ta kontakt på tel 472 97311
Ukjent når, men ser ut som pakkhuset til høyre er brukt som reklameplass.Utlånt av Arve Kålen
Høg vannstand i Verdalselva III. 1327181388 527 userpics/10023/ Bnr: 7362
Springflo ved fullmåne den 26/11-2011. Ved midnatt gikk floa en halv meter høyere. Bildet er tatt under jernbanebrua på Tindsiden.
Høg vannstand i Verdalselva I. 1327181666 527 userpics/10023/ Bnr: 7364
Springflo ved fullmåne den 26/11-2011. Ved midnatt (12,5 timer tidligere) gikk floa en halv meter høyere. Bildet er tatt fra Folkeparken.
Nordgata på Øra 1919 1332105909 1259 userpics/10028/ Bnr: 7573
To pene damer passerer jernbaneovergangen med grinder som stasjonsfolk betjente når tog passerte.Utlånt av SNK
Kjæran i Vinne 1920 1332580022 12118 userpics/10028/ Bnr: 7591
[b][url=http://verdalsbilder.no/show_gaardsbruk_1930aara.php?s_title=kj%E6ran+i+vinne&title=]Klikk her [/url][/b] for kart.Utlånt av SNK
Verdal Mølle sett fra jernbanestasjonen 1919 1334210238 1259 userpics/10028/ Bnr: 7647
Utlånt av SNK
Tinden og jernbanebrua19. oktober2012 1351963651 515 userpics/10028/ Bnr: 8230
Jernbaneparken og Amfi 20 desember 2012 1356118387 1537 userpics/10028/ Bnr: 8356
x
Er det avskjed på Verdal stasjon 1918 ? 1358716943 12113 userpics/10028/ Bnr: 8427
En soldat fra Vaterholmen med to damer, Kanskje kan det være noen som kjenner navna på damene for de er vel mest sannsynlig herfra. Bildet tatt av ukjent soldat i Vaterholmen. Utlånt av Foreningen for de Værdalske Befestninger
Postkort av H.E. Eide. Ukjent når men både godshuset og Narvesenkiosken står, kanskje trolig i 1930-åra. Utlånt av Knut Arne Selli
Jernbanebygging i Mulelia ca 1903 1359735975 1265 userpics/10028/ Bnr: 8464
Ukjente så nær som han bak i bildet med spade. Det er verdalingen John Sand fra Volhaugen. Utlånt av Alvhild Aksnes
Tysk krigsutstyr på vei nordover i mai 1940. 1366233928 1267 userpics/10023/ Bnr: 8656
Etter spreninga den 14/4 var jernbanebrua ferdig reparert den 10 mai. Fra denne dato fram til 20 juni gikk det 150 ekstratog og 90 andre ordinære tog, alle nordover.
Utlånt av Inge Suul. Foto Ingvald Suul.
Opptog i Vektergata i retning jernbanen 1366924480 1259 userpics/10028/ Bnr: 8673
Til høyre det gamle apoteket hvor apoteker Elstad var sjefen for medisiner og dyrlegespriten. Når det flagges er det vel enten første eller syttende mai, trolig i 1950-åra. Utlånt av Henry Arntsen.
Kommunalt informasjonsskilt ved gravhaugene i Hegstadmarka 1369213510 2776 userpics/10028/ Bnr: 8752
Kanskje en litt lys ide å oppgradere skiltene i området. Dette er ikke det eneste som er uleselig eller helt ødelagt. Området er en del av Stiklestadomådet som markedsføres av SNK. Hvorfor kan ikke kommunen koste på noen kroner for å vedlikeholde det som det før er brukt penger på for å få til. Det må da vel være mulig kunne vise fram noe som er tiltalene for de om kommer til bygda. Men det er vel for mye å vente for det finnes da vel ingen i den kommunens administrasjon som er bosatt her i kommunen og har noe forhold til Verdal`n og er interessert i hvordan det ser her. Unntaket må vel være området Jernbaneparken, der sitter pengene løst, men så skal det vel være et monument etter flere.
Ørbrua, Stekke og Jernbanebrua ca 1968 1369734013 1537 userpics/10028/ Bnr: 8763