Fargelagt prospektkort som antagelig må være tatt ved en spesiell anledning når flagga er heist.Utlånt av Arve Kålen
Bedehuset, Handelsforeningen, Leangen og Sparebanken 1321724577 1259 userpics/10004/ Bnr: 7165
Lenagen eies i dag av Paul Woxholt. H.E. Eides Bokhandel holdt til her i tidligere tider. Sparebanken til høyre for sporet. Legg merke til grinden over sporet som var bruk når tog passerte. Ukjent når, men kanskje ca 1920. Hvis noen kan tidfeste det mere presis, ta kontakt på tel 472 97311
Dagtoget til Bodø er i rute - klokken er 9:15 1320449330 527 userpics/10023/ Bnr: 7104
Jernbaneparken25. oktober 1319833007 1537 userpics/10004/ Bnr: 7101
Sett over Verdalen`s dyreste høl, med Eidegården som skal rives på andre siden av jernbanen.
Jernbanebrua sett 50 m over idrettsbanen 1308561411 953 userpics/10023/ Bnr: 6812
På familiedagen var det gratis tur med Verdal kran og montasje.
Anleggsarbeidere hos fotograf 1903 1307093156 1262 userpics/10004/ Bnr: 6766
Oppstilte og oppstasede anleggsarbeider fra byggingen av jernbanen Hell - Sunnan på besøk hos fotograf på Steinkjer. Kjenner navnet bare på den bakerste til høyre som er Johan Ydse.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Kalktoget parkert ved Spenncon 1303520452 1326 userpics/10004/ Bnr: 6666
Toget skal transportere kalk i bulk til Sverige.
Jernbanebrua har stått her i 107 år. 1302730110 1535 userpics/10023/ Bnr: 6644
I 1927 da trebrua litt lenger ned ble tatt av isen, ble jernbanebrua brukt til ordinær ferdsel mellom togpasseringene. Dette pågikk et par år.
Sørgata ca 1920 1301811973 1259 userpics/10004/ Bnr: 6613
Anleggsarbeidere ved Nordlandsbanen på Namskogan. Han til venstre bakerst er verdalingen Johan Ydse. Ser ut som kokka forbereder rabarbrasup til karene.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Med skiftelok-stall på stasjonsområdet. Huset mellom det og stasjonsbygningen er flyttet helt til Sul ved Litj-Kråka hvor det brukes som hytte.Søppelfylling bak brannstasjonen er enda i bruk.Utlånt av Verdal kommune.
Jernbanebrua ca 1930 1297390498 1261 userpics/10004/ Bnr: 6467
Verdal Stasjon og Verdal Meieri 1296317440 1259 userpics/10004/ Bnr: 6421
Ukjent når, men kanskje i 1930-åra
Sem Vokterbolig i Bjørga 1293929615 1293 userpics/10004/ Bnr: 6350
Jernbanen bygde denne som bolig for vokteren av jernbanesporet i området.Utlånt av Verdal kommune
Tinden og Øra ca 1949 1289466910 1270 userpics/10004/ Bnr: 6174
På bildet kan en se hvor den gamle riksvegen ovenfor Veita gikk i rett linje fram til Nestvold. Tomta etter tyskbrakkene er godt synlig til venstre i bildet.Utlånt av Verdal kommune
Solnedgang over jernbanebrua 1288073287 1535 uploads/Ole Morten/Okt1010/ Bnr: 6115
Brua over Rinnelva. 1286391308 1092 userpics/10023/ Bnr: 6045
Veien under brua gikk til Rindsem Mølle som sto ovenfor brua i 1904. I 1915 ble Rindsem Electrisitetsværk bygget. [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4557]Klikk her[/url]. Samtidig ble Rindsem mølle flyttet [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4575]hit[/url]
Jernbanen nordover sett fra Fleskhusbrua. 1284019965 2246 userpics/10023/ Bnr: 5946
Nordmenn er glade i skinneganger. NRK har kjørt tog og vist "skinnegangen" på hele jernbanestrekninger på TV. Undersøkelser viser at det er overraskende mange nordmenn som blir sittende på timevis "å kjøre tog".
Den nye brua og brukarene av den gamle bru ved Grunnfossen. 1280318077 515 userpics/10022/ Bnr: 5767
Grunnfossen med restene av brukaret for den gamle hengebrua og den nye brua bakerst i bidet. Nybrua på 54,5 m ble bygd først i 1970-åra og var kostnadsberegnet til kr 330000,-. Om overslaget holdt vites ikke. Verdalskrana v/Idar Bakken monterte stålbjelkene. Den smale Holmsbrua ved Vuku, som opprinnelig var en jernbanebru, fikk avløsning som adkomst for tyngre kjøretøyer til sørsiden av Helgåa fra Vuku til Røesgrenda.
På Verdal Stasjon 1930 i forbindelse med 900-årsjubileet på Stiklestad. Fotograf Henning Anderson. Utlånt av Stiklestad Nsjonale Kultursenter
Kanskje kommer kongen 1275832972 12104 userpics/10022/ Bnr: 5555
Venter på celebre passasjerer på stasjonen i 1930. Far og sønn på Garnes John og Oddgeir Wohlen hadde det ærefulle oppdrag å kjøre de kongelig til Stiklestad. Bilen, som står fremst her, var en Essex som var kremgul med rød kant oppe. Opplysninger fra Verdal Historielag`s årbok 1985.Utlånt av Stiklestad Nasjonale Kultursenter
Verdalingen Johan Ydse på jernbaneanlegg i Harran 1932. Se tekst under bilde.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Fleskhus stasjon ca 1920 1259715029 1261 userpics/10004/ Bnr: 4826
Stasjone ble vel bygd samtidig eller like etter at Hell - Sunnan banen ble åpnet i 1905. Stasjonen var betjent helt fram til den ble lagt ned i 1958 når flislasting fra Trones Bruk tok slutt. Les mere om både stasjonen og flislasting i artikkelen til Arne Gunnar Bakken i Verdal Historielag`s årbok 2006.
Elvekarene til jernbanebruen skal forsterkes 1258300278 35109 userpics/10001/ Bnr: 4756
Det jobbes med jernbaneundergangen 1255621737 1092 userpics/10001/ Bnr: 4599
Jernbanestasjonen og meieriet 1955 1255074456 1268 userpics/10004/ Bnr: 4578
Flott bilde som dokumenterer store forandringer. Av det som kan se er borte siden dette bildet ble tatt er gammelskolen, bolighuset bak stasjonen, grishuset og halmlutinga ved meiereiet, kiosken og et annet bygg ved stasjon, frørenseriet og trafobygget på Garpa. Utlånt av Anne Marie Slottemo
Verdalsøra ca 1907 1255074354 1259 userpics/10004/ Bnr: 4576
Samvirkelaget, eller Handelsforeningen på den tiden, til venstre. Jernbanen går rett gjennom bildet.Gjerde langs sporet er så vidt synlig i bildet. Utlånt av Anne Marie Slottemo
Broarbeidet ved Verdalsøren i Året 1904 1253911936 1265 userpics/10001/ Bnr: 4522
Utlånt av Sven Elverum
Jernbanebroen over Ydseelven 1253659232 1092 userpics/10001/ Bnr: 4506
På grunn av kvikkleire tok det 7 måneder å forsere denne lille bekken.Innsendt av Arne Østraat
Jernbanebrua på full flo 1253489109 1092 userpics/10001/ Bnr: 4492
Jernbanebrua over Ydseelva 1252189463 1092 userpics/10001/ Bnr: 4433
I Verdalsguiden leser vi: Det var ironisk nok denne brua, den minste av alle på strekningen Levanger ? Sunnan, som ble den tøffeste å bygge. Her også pga. ekstreme bunnforhold, dvs kvikkleire. Brua er laget som en 13 meter bred steinhvelvsbru med 1,5 meter høyde over bekken. Resten er løsmassefylling over selve brukonstruksjonen. Arbeidene med brua tok 7 måneder og i den verste anleggsperioden fra april til oktober 1904 ble det jobbet 4 timer på og 8 timer av på døgndrift og all kvikkleiren ble fjernet med trillebår og spade.
Togbrua over Ydseelva 1252188660 1092 userpics/10001/ Bnr: 4432
Bildet er tatt der jernbanen krysser Ydseelva. Selve steinhvelvsbrua over elva ligger over ti meter under skinnene. Så det ble mange trillbårelass før man nådde dette nivået i oktober 1904. Fotografen følte seg rimelig trygg når han sto her denne lørdagen fordi Nordlandsbanen var "klippet" over ved stasjonen.
Jernbanebrua i 1904 1251322596 1268 userpics/10004/ Bnr: 4373
her er jernbanebrua nybygd. Bildet er vel tatt på Tinden og som en ser er det ikke mange hus der på den tiden. Den som vet navna på boligene kan ta kontakt på 47297311.Utlånt av Karl Hermann
Jernbanebrua over Rinnelva 1250717019 1092 userpics/10001/ Bnr: 4346
I Verdalsguiden leser vi: Brua over Rinnelva ble bygget uten forsinkelser av noe slag. Pga. mølla og sagbruket ved fossen ovenfor jernbanetrasseen ble det på søndre brukar også laget en vei på forstøttningsmur av muret naturstein. Denne veien er fortsatt synlig. Brua over Rinnelva stod ferdig i mars 1903. Klikk på Verdalsguiden og Samferdsel for å lese mer jernbanebygginga.
Avreise for de russiske krigsfanger juni 1945 1246853529 1267 userpics/10004/ Bnr: 4153
Russerne reiste heim til en skjebne som kanskje var verre enn å sitte i fangenskap på Ørmelen. Ingen har vel fått kontakt med de i ettertid.Utlånt av Karle Jensvik
Jernbanebru fra ca1880 1245014319 1265 userpics/10004/ Bnr: 4071
Hvis opplysningen på bildet stemmer så er dette utrolig skarpe bilde fra ca 1880. Det er ikke fra Verdal, med han som sitt helt til venstre oppå brua har navnet Olaf Ydse og mange verdalinger nedstammer fra han. Hvor bildet er tatt er usikkert. Det er oppgitt tre alternativ under bildet, Meråkerbanen, Rørosbanen eller Storlien - Duved.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Tog, buss og taxi. Før var det også et turistkontor her. Nå er det flyttet til steinørkenen Steinkjer. Tursitkontoret "vårt" holder til i et lite hus i fylkeshovedstaden der det står "Steinkjer turistkontor"!!!
Utbedring av Nordlandsbanen i 1937 1242135366 1265 userpics/10004/ Bnr: 3913
Bildet er fra Breifossmoen på Namskogan. Minst en av karene er verdaling. Se teksten under bildet.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
På Dovrebanen 1914-15 1242134782 1265 userpics/10004/ Bnr: 3912
To verdalinger på bildet, se tekst.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Når bildet er tatt er usikkert men sansynligvis i 1930-åra. Personene på perrongen er ukjent, men kanskje er det karer som arbeidet ved flisstasjonen til Trones bruk.Utlånt av May Nyborg
Her passerer et godstog. En vogn under opplasting av flis fra Trones Bruk står på stasjonen. Flisa kom med taugbane fra bruket. Når bildet er tatt vet en ikke. Utlånt av May Nyborg.
Skinnelegging på Nordlandsbanen på Snåsa. To verdalinger, kanskje fler, (se tekst under bildet) Johan Ydse og Petter Østvik er med på bildet som er fra 1926.Utlånt av Erna Skavhaug
Jernbanebrua var en artig -lekeplass- for stakkalungan på Tinna før TV-n gjorde sitt inntog. Til forskrekkelse for mange foreldre og til forargelse for -linjeoppsynet-.
Jernbanebrua ble sprengt den 14 april 1940 1236282655 1267 userpics/10001/ Bnr: 3584
Når tyskerene inntok verdal den 21 april tok det ikke lang tid før jernbanesporet var inntakt igjen. Innsendt av Roald Veimo
På Dovrebanen 1234477802 1265 userpics/10004/ Bnr: 3502
i 1913-14. 3 verdalinger. Se teksten under bildet.Utlånt av Erna Skavhaug
Bygging av Hell - Sunnanbanen 1229379196 1265 userpics/10004/ Bnr: 3245
ca år 1900. Her på en strekning i Åsen med meget vanskelige grunnforhold. Flere Verdalinger var med her.Utlånt av Svein Guddingsmo.
i Løsberga sør for Steinkjer fra et av de første årene etter 1900.Som et apropos til problemene med fjellet under bygging av 4-feltsvegen i Løesberga vises et bilde fra byggingen av Hell - Sunnan-banen. Her skjedde fjellarbeidet med rå muskelkraft. Flere verdalinger var med på bygging av denne jernbanestrekningen. Severin Guddingsmo skal være en av de som er avbildet her men hvem av de 10 karene som er han vet en ikke.Utlånt av Svein Guddingsmo