Nytt sikkerhetsgjerde mot Jernbanen 1477643855 2458 userpics/10028/ Bnr: 10562
Kraftige saker, minner om bilder fra Guantanomobasen på Cuba. Det mangler bare noen i oransje fangedrakter innenfor gjerdet.
Kommunalt informasjonsskilt ved gravhaugene i Hegstadmarka 1369213510 2776 userpics/10028/ Bnr: 8752
Kanskje en litt lys ide å oppgradere skiltene i området. Dette er ikke det eneste som er uleselig eller helt ødelagt. Området er en del av Stiklestadomådet som markedsføres av SNK. Hvorfor kan ikke kommunen koste på noen kroner for å vedlikeholde det som det før er brukt penger på for å få til. Det må da vel være mulig kunne vise fram noe som er tiltalene for de om kommer til bygda. Men det er vel for mye å vente for det finnes da vel ingen i den kommunens administrasjon som er bosatt her i kommunen og har noe forhold til Verdal`n og er interessert i hvordan det ser her. Unntaket må vel være området Jernbaneparken, der sitter pengene løst, men så skal det vel være et monument etter flere.
Amfisenteret og Jernbaneparken 6. desember 2013 1386528214 1537 userpics/10028/ Bnr: 9123
x
Tinden og jernbanebrua19. oktober2012 1351963651 515 userpics/10028/ Bnr: 8230
Jernbaneparken og Amfi 20 desember 2012 1356118387 1537 userpics/10028/ Bnr: 8356
x
Kalktoget parkert ved Spenncon 1303520452 1326 userpics/10004/ Bnr: 6666
Toget skal transportere kalk i bulk til Sverige.
Jernbaneparken25. oktober 1319833007 1537 userpics/10004/ Bnr: 7101
Sett over Verdalen`s dyreste høl, med Eidegården som skal rives på andre siden av jernbanen.
Den nye brua og brukarene av den gamle bru ved Grunnfossen. 1280318077 515 userpics/10022/ Bnr: 5767
Grunnfossen med restene av brukaret for den gamle hengebrua og den nye brua bakerst i bidet. Nybrua på 54,5 m ble bygd først i 1970-åra og var kostnadsberegnet til kr 330000,-. Om overslaget holdt vites ikke. Verdalskrana v/Idar Bakken monterte stålbjelkene. Den smale Holmsbrua ved Vuku, som opprinnelig var en jernbanebru, fikk avløsning som adkomst for tyngre kjøretøyer til sørsiden av Helgåa fra Vuku til Røesgrenda.
Jernbanen nordover sett fra Fleskhusbrua. 1284019965 2246 userpics/10023/ Bnr: 5946
Nordmenn er glade i skinneganger. NRK har kjørt tog og vist "skinnegangen" på hele jernbanestrekninger på TV. Undersøkelser viser at det er overraskende mange nordmenn som blir sittende på timevis "å kjøre tog".
Tog, buss og taxi. Før var det også et turistkontor her. Nå er det flyttet til steinørkenen Steinkjer. Tursitkontoret "vårt" holder til i et lite hus i fylkeshovedstaden der det står "Steinkjer turistkontor"!!!
Jernbanebrua over Rinnelva 1250717019 1092 userpics/10001/ Bnr: 4346
I Verdalsguiden leser vi: Brua over Rinnelva ble bygget uten forsinkelser av noe slag. Pga. mølla og sagbruket ved fossen ovenfor jernbanetrasseen ble det på søndre brukar også laget en vei på forstøttningsmur av muret naturstein. Denne veien er fortsatt synlig. Brua over Rinnelva stod ferdig i mars 1903. Klikk på Verdalsguiden og Samferdsel for å lese mer jernbanebygginga.
Togbrua over Ydseelva 1252188660 1092 userpics/10001/ Bnr: 4432
Bildet er tatt der jernbanen krysser Ydseelva. Selve steinhvelvsbrua over elva ligger over ti meter under skinnene. Så det ble mange trillbårelass før man nådde dette nivået i oktober 1904. Fotografen følte seg rimelig trygg når han sto her denne lørdagen fordi Nordlandsbanen var "klippet" over ved stasjonen.
Jernbanebrua over Ydseelva 1252189463 1092 userpics/10001/ Bnr: 4433
I Verdalsguiden leser vi: Det var ironisk nok denne brua, den minste av alle på strekningen Levanger ? Sunnan, som ble den tøffeste å bygge. Her også pga. ekstreme bunnforhold, dvs kvikkleire. Brua er laget som en 13 meter bred steinhvelvsbru med 1,5 meter høyde over bekken. Resten er løsmassefylling over selve brukonstruksjonen. Arbeidene med brua tok 7 måneder og i den verste anleggsperioden fra april til oktober 1904 ble det jobbet 4 timer på og 8 timer av på døgndrift og all kvikkleiren ble fjernet med trillebår og spade.
Jernbanebrua på full flo 1253489109 1092 userpics/10001/ Bnr: 4492
Det jobbes med jernbaneundergangen 1255621737 1092 userpics/10001/ Bnr: 4599
Elvekarene til jernbanebruen skal forsterkes 1258300278 35109 userpics/10001/ Bnr: 4756
Med skiftelok-stall på stasjonsområdet. Huset mellom det og stasjonsbygningen er flyttet helt til Sul ved Litj-Kråka hvor det brukes som hytte.Søppelfylling bak brannstasjonen er enda i bruk.Utlånt av Verdal kommune.
Verdal Meieri og Verdalsøra sentrum ca år 1959 1393972740 1259 userpics/10028/ Bnr: 9266
I bygningen nærmest var halmlutingsanlegget til meieriet som ble åpnet i 1956. Jernbanesporet i nerkant av bildet gikk til Kassefabrikken. Boligen til venstre nederst er boligen til stasjonsmester Bakken. Ellers ser en at det meste av bygningeneenten er revet eller ombygd. Utlånt av Inger Marie Skreden Valstad.
Bildet er vel tatt fra der jernbanen krysser Nordgata. Tidspunkt usikkert. Samvirkelaget til venstre. Woxholtgården til høyre før den ble flyttet.Utlånt Karle jensvik
Jernbanestasjonen og meieriet 1955 1255074456 1268 userpics/10004/ Bnr: 4578
Flott bilde som dokumenterer store forandringer. Av det som kan se er borte siden dette bildet ble tatt er gammelskolen, bolighuset bak stasjonen, grishuset og halmlutinga ved meiereiet, kiosken og et annet bygg ved stasjon, frørenseriet og trafobygget på Garpa. Utlånt av Anne Marie Slottemo
Opptog i Vektergata i retning jernbanen 1366924480 1259 userpics/10028/ Bnr: 8673
Til høyre det gamle apoteket hvor apoteker Elstad var sjefen for medisiner og dyrlegespriten. Når det flagges er det vel enten første eller syttende mai, trolig i 1950-åra. Utlånt av Henry Arntsen.
Trafikk på Verdal Stasjon. 1395738272 1259 userpics/10028/ Bnr: 9310
Ukjente personer. Utlånt av Anne Marie Skreden Valstad. Ukjent når men kanskje i 1950-åra.
Peling for bru over jernbanen i 1956 1438860655 1265 userpics/10028/ Bnr: 10050
Fra byggingen av vegbrua over jernbanen på toppen av Nyvegbakken. Ny Riksveg 50 gjennom Øra ble vel åpnet 16.juli 1957 uten noen form for seremoni. Første trafikkulykke skjedde i krysset med Nordgata bare 13 timer etter åpningen. En gutt kolliderte med en svenskbil. Bilde etter Olga Anderson.
Gullsmedavdelingen til Verdal Samvirkelag ca 1955 1452804134 1014 userpics/10028/ Bnr: 10169
Bygningen sto mot Jernbanegata på det som er Essotomta i dag. Huset til Arnold Næss helt til venstre. Bilde etter Olga Anderson
Kornsiloen, Mølla og Sentrallageret i 1950-åra 1460197379 1537 userpics/10028/ Bnr: 10280
Med mulighet for lossing direkte fra jernbanevogner. Nå er sporet borte. Mølla, melkkua til Samvirkelaget, er nedlagt og erstattet med Tindved. Sentrallageret er nedlagt og bygget er ombygd til kontorer. Tidene forandres.
Spellåkeren midt på bildet ca 1954? 1196892713 1268 userpics/10001/ Bnr: 1595
[b]Klikk i bildet for å få opp et kjempebilde.[/b]Midt på bildet ser vi den tids lokale fotballbane som ble kalt for Spællåkeren. Til høyre ser vi Kvislaskogen med trastreir, myr, kuer og meitemark. Langs skogen gikk Kjærringstia fra stasjonen til Tinnspissen. Lenger ned mot høyre ser vi søndre del Grustaket. Tinnaungans eldorado. Vi ser tydelige spor etter skinnene som gikk ned i grustaket. Vi husker med beundring karene som sto her og fylte jernbanevogner med spaddi !Harald Lyngs avisartikkel om nettopp Grustaket - Verdens beste lekeplass- finner du i Verdalsbilder[b][url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-1482] Se også på dette bildet[/url][/b]
Nordgata med jernbanegrindene ca 1954 1460893481 1259 userpics/10028/ Bnr: 10295
Grindene ble åpnet og lukket av stasjonsbetjeningen ved hver togpassering. Ukjent fotograf.
Stasjonen rundt 1950 1211143841 1259 userpics/10001/ Bnr: 2332
Legg merke til damen i 2. etasje. Bildet er tatt fra kornsiloen. Utlånt av Henry Arntsen
Tinden og Øra ca 1949 1289466910 1270 userpics/10004/ Bnr: 6174
På bildet kan en se hvor den gamle riksvegen ovenfor Veita gikk i rett linje fram til Nestvold. Tomta etter tyskbrakkene er godt synlig til venstre i bildet.Utlånt av Verdal kommune
Trauste jernbanearbeidere på Nordlandsbanen 1193348055 1265 userpics/10001/ Bnr: 1395
Folk venter på egne soldater som kom med tog den 14. mai 1945.Utlånt av Asbjørn Dahling
Jernbanebrua ble sprengt den 14 april 1940 1236282655 1267 userpics/10001/ Bnr: 3584
Når tyskerene inntok verdal den 21 april tok det ikke lang tid før jernbanesporet var inntakt igjen. Innsendt av Roald Veimo
Avreise for de russiske krigsfanger juni 1945 1246853529 1267 userpics/10004/ Bnr: 4153
Russerne reiste heim til en skjebne som kanskje var verre enn å sitte i fangenskap på Ørmelen. Ingen har vel fått kontakt med de i ettertid.Utlånt av Karle Jensvik
Tysk krigsmateriell på veg nordover i mai 1940 1373877018 1267 userpics/10028/ Bnr: 8875
Etter sprengingen av jernbanebrua før kampene i april ble den åpnet igjen den 10.mai. Fra den dato og fram til 20 juni gik det 150 ekstratog og 90 ordinære tog forbi Verdal stasjon. De fleste med tysk militærmateriell. Dette iflge. boka til Ingvald Suul,«Krigstiden 1940-1945 slik jeg opplevde den». Utlånt av Jørgen Suul.
Tysk feltkjøkken på veg nordover i 1940 1375868025 1267 userpics/10028/ Bnr: 8908
Tog med militært utstyr under opphold på Verdal stasjon i mai 1940. Foto av Ingvald Suul. Utlånt av Jørgen Suul.
Tyske soldater ved godshuset på jernbanen. 1472466784 1267 userpics/10028/ Bnr: 10475
Utlånt av Einar Storhaugxxyyzzåå ----
Utbedring av Nordlandsbanen i 1937 1242135366 1265 userpics/10004/ Bnr: 3913
Bildet er fra Breifossmoen på Namskogan. Minst en av karene er verdaling. Se teksten under bildet.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug
Bygninger fra venstre: Anna Heggdahl, Bremseth,(Begge er sanert, (Sparebanken i dag) G. Huseby (Betty Blue i dag), P. Thomsen ( Blå Krukke i dag). Vektergata går inn mellom de to sistnevnte.Utlånt av COOP
Her passerer et godstog. En vogn under opplasting av flis fra Trones Bruk står på stasjonen. Flisa kom med taugbane fra bruket. Når bildet er tatt vet en ikke. Utlånt av May Nyborg.
Når bildet er tatt er usikkert men sansynligvis i 1930-åra. Personene på perrongen er ukjent, men kanskje er det karer som arbeidet ved flisstasjonen til Trones bruk.Utlånt av May Nyborg
Stasjon 1191774901 1259 userpics/10004/ Bnr: 1265
Jernbanestasjonen i 1935 med busser oppstilt.Utlånt av Karle Jensvik
Verdal Stasjon og Verdal Meieri 1296317440 1259 userpics/10004/ Bnr: 6421