Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune
 
 
 

free hit counter code

  Søke i billedgalleriet    Navnsatte bilder finner du ved å klikke på "Navn i bilde" i menyen
og  eller     Ik Vis alle      
 Billedgalleri     jernbane                        BRUK PILTAST NEDOVER 
Antall :   Id   Nr År
 Jernbanebrua i 1904 1251322596  12 68  userpics/10004/    Bnr: 4373

   her er jernbanebrua nybygd. Bildet er vel tatt på Tinden og som en ser er det ikke mange hus der på den tiden. Den som vet navna på boligene kan ta kontakt på 47297311.Utlånt av Karl Hermann   
           
 Togbrua over Ydseelva 1252188660  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4432

   Bildet er tatt der jernbanen krysser Ydseelva. Selve steinhvelvsbrua over elva ligger over ti meter under skinnene. Så det ble mange trillbårelass før man nådde dette nivået i oktober 1904. Fotografen følte seg rimelig trygg når han sto her denne lørdagen fordi Nordlandsbanen var "klippet" over ved stasjonen.   
           
 Jernbanebrua over Ydseelva 1252189463  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4433

   I Verdalsguiden leser vi: Det var ironisk nok denne brua, den minste av alle på strekningen Levanger ? Sunnan, som ble den tøffeste å bygge. Her også pga. ekstreme bunnforhold, dvs kvikkleire. Brua er laget som en 13 meter bred steinhvelvsbru med 1,5 meter høyde over bekken. Resten er løsmassefylling over selve brukonstruksjonen. Arbeidene med brua tok 7 måneder og i den verste anleggsperioden fra april til oktober 1904 ble det jobbet 4 timer på og 8 timer av på døgndrift og all kvikkleiren ble fjernet med trillebår og spade.   
           
 Jernbanebrua på full flo 1253489109  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4492

      
           
 Jernbanebroen over Ydseelven 1253659232  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4506

   På grunn av kvikkleire tok det 7 måneder å forsere denne lille bekken.Innsendt av Arne Østraat   
           
 Broarbeidet ved Verdalsøren i Året 1904 1253911936  12 65  userpics/10001/    Bnr: 4522

   Utlånt av Sven Elverum   
           
 Verdalsøra ca 1907 1255074354  12 59  userpics/10004/    Bnr: 4576

   Samvirkelaget, eller Handelsforeningen på den tiden, til venstre. Jernbanen går rett gjennom bildet.Gjerde langs sporet er så vidt synlig i bildet. Utlånt av Anne Marie Slottemo   
           
 Jernbanestasjonen og meieriet 1955 1255074456  12 68  userpics/10004/    Bnr: 4578

   Flott bilde som dokumenterer store forandringer. Av det som kan se er borte siden dette bildet ble tatt er gammelskolen, bolighuset bak stasjonen, grishuset og halmlutinga ved meiereiet, kiosken og et annet bygg ved stasjon, frørenseriet og trafobygget på Garpa. Utlånt av Anne Marie Slottemo   
           
 Det jobbes med jernbaneundergangen  1255621737  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4599

      
           
 Elvekarene til jernbanebruen skal forsterkes 1258300278  35 109  userpics/10001/    Bnr: 4756

      
           
 Fleskhus stasjon ca 1920 1259715029  12 61  userpics/10004/    Bnr: 4826

   Stasjone ble vel bygd samtidig eller like etter at Hell - Sunnan banen ble åpnet i 1905. Stasjonen var betjent helt fram til den ble lagt ned i 1958 når flislasting fra Trones Bruk tok slutt. Les mere om både stasjonen og flislasting i artikkelen til Arne Gunnar Bakken i Verdal Historielag`s årbok 2006.    
           
 Harran 1932 1260010785  12 65  userpics/10004/    Bnr: 4835

   Verdalingen Johan Ydse på jernbaneanlegg i Harran 1932. Se tekst under bilde.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Dovrebanen 1915 1260010911  12 65  userpics/10004/    Bnr: 4836

   Verdaling under fjellarbeid på Dovrebanen i 1915. Se tekst under bilde.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Jernbanebygging 1260836029  12 65  userpics/10004/    Bnr: 4898

   Verdalingen Johan Ydse er med på arbeidet med tunellbygging nord for Sunnan stasjon ca 1922. Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Kongebesøk 1930 1275733977  12 104  userpics/10022/    Bnr: 5550

   Hjulrytterne fra Rinnleiret forlater stasjonsområdet etter kongemottakelsen på Verdal Stasjon.Utlånt av Stiklestad Museum   
           
 Kanskje kommer kongen 1275832972  12 104  userpics/10022/    Bnr: 5555

   Venter på celebre passasjerer på stasjonen i 1930. Far og sønn på Garnes John og Oddgeir Wohlen hadde det ærefulle oppdrag å kjøre de kongelig til Stiklestad. Bilen, som står fremst her, var en Essex som var kremgul med rød kant oppe. Opplysninger fra Verdal Historielag`s årbok 1985.Utlånt av Stiklestad Nasjonale Kultursenter   
           
 Kongelig mottakelse.  1277454371  12 104  userpics/10022/    Bnr: 5644

   På Verdal Stasjon 1930 i forbindelse med 900-årsjubileet på Stiklestad. Fotograf Henning Anderson. Utlånt av Stiklestad Nsjonale Kultursenter   
           
 Den nye brua og brukarene av den gamle bru ved Grunnfossen. 1280318077  5 15  userpics/10022/    Bnr: 5767

   Grunnfossen med restene av brukaret for den gamle hengebrua og den nye brua bakerst i bidet. Nybrua på 54,5 m ble bygd først i 1970-åra og var kostnadsberegnet til kr 330000,-. Om overslaget holdt vites ikke. Verdalskrana v/Idar Bakken monterte stålbjelkene. Den smale Holmsbrua ved Vuku, som opprinnelig var en jernbanebru, fikk avløsning som adkomst for tyngre kjøretøyer til sørsiden av Helgåa fra Vuku til Røesgrenda.   
           
 Jernbanen nordover sett fra Fleskhusbrua. 1284019965  22 46  userpics/10023/    Bnr: 5946

   Nordmenn er glade i skinneganger. NRK har kjørt tog og vist "skinnegangen" på hele jernbanestrekninger på TV. Undersøkelser viser at det er overraskende mange nordmenn som blir sittende på timevis "å kjøre tog".    
           
 Lindsetmo 1932 1301411750  12 65  userpics/10004/    Bnr: 6599

   Anleggsarbeidere ved Nordlandsbanen på Namskogan. Han til venstre bakerst er verdalingen Johan Ydse. Ser ut som kokka forbereder rabarbrasup til karene.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Solnedgang over jernbanebrua 1288073287  15 35  uploads/Ole Morten/Okt1010/    Bnr: 6115

      
           
 Brua over Rinnelva. 1286391308  10 92  userpics/10023/    Bnr: 6045

   Veien under brua gikk til Rindsem Mølle som sto ovenfor brua i 1904. I 1915 ble Rindsem Electrisitetsværk bygget. [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4557]Klikk her[/url]. Samtidig ble Rindsem mølle flyttet [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4575]hit[/url]   
           
 Verdal Stasjon og Verdal Meieri 1296317440  12 59  userpics/10004/    Bnr: 6421

   Ukjent når, men kanskje i 1930-åra   
           
 Tinden og Øra ca 1949 1289466910  12 70  userpics/10004/    Bnr: 6174

   På bildet kan en se hvor den gamle riksvegen ovenfor Veita gikk i rett linje fram til Nestvold. Tomta etter tyskbrakkene er godt synlig til venstre i bildet.Utlånt av Verdal kommune   
           
 Sem Vokterbolig i Bjørga 1293929615  12 93  userpics/10004/    Bnr: 6350

   Jernbanen bygde denne som bolig for vokteren av jernbanesporet i området.Utlånt av Verdal kommune   
           
 Kraftgrønt 1961 1299917433  12 93  userpics/10004/    Bnr: 6554

   Med skiftelok-stall på stasjonsområdet. Huset mellom det og stasjonsbygningen er flyttet helt til Sul ved Litj-Kråka hvor det brukes som hytte.Søppelfylling bak brannstasjonen er enda i bruk.Utlånt av Verdal kommune.   
           
 Jernbanebrua sett 50 m over idrettsbanen 1308561411  9 53  userpics/10023/    Bnr: 6812

   På familiedagen var det gratis tur med Verdal kran og montasje.    
           
 Sørgata ca 1920 1301811973  12 59  userpics/10004/    Bnr: 6613

   Utlånt av Verdal Bibliotek   
           
 Jernbanebrua har stått her i 107 år. 1302730110  15 35  userpics/10023/    Bnr: 6644

   I 1927 da trebrua litt lenger ned ble tatt av isen, ble jernbanebrua brukt til ordinær ferdsel mellom togpasseringene. Dette pågikk et par år.   
           
 Kalktoget parkert ved Spenncon 1303520452  13 26  userpics/10004/    Bnr: 6666

   Toget skal transportere kalk i bulk til Sverige.   
           
 Anleggsarbeidere hos fotograf 1903 1307093156  12 62  userpics/10004/    Bnr: 6766

   Oppstilte og oppstasede anleggsarbeider fra byggingen av jernbanen Hell - Sunnan på besøk hos fotograf på Steinkjer. Kjenner navnet bare på den bakerste til høyre som er Johan Ydse.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Jernbaneparken25. oktober 1319833007  15 37  userpics/10004/    Bnr: 7101

   Sett over Verdalen`s dyreste høl, med Eidegården som skal rives på andre siden av jernbanen.   
           
 Dagtoget til Bodø er i rute - klokken er 9:15 1320449330  5 27  userpics/10023/    Bnr: 7104

      
           
 Bedehuset, Handelsforeningen, Leangen og Sparebanken 1321724577  12 59  userpics/10004/    Bnr: 7165

   Lenagen eies i dag av Paul Woxholt. H.E. Eides Bokhandel holdt til her i tidligere tider. Sparebanken til høyre for sporet. Legg merke til grinden over sporet som var bruk når tog passerte. Ukjent når, men kanskje ca 1920. Hvis noen kan tidfeste det mere presis, ta kontakt på tel 472 97311    
           
 Verdal Stasjon senest 1907 1325145568  12 59  userpics/10004/    Bnr: 7274

   Fargelagt prospektkort som antagelig må være tatt ved en spesiell anledning når flagga er heist.Utlånt av Arve Kålen   
           
 Værdalens Jernbanestation 1325537041  12 59  userpics/10004/    Bnr: 7298

   Ukjent når, men ser ut som pakkhuset til høyre er brukt som reklameplass.Utlånt av Arve Kålen   
           
 Høg vannstand i Verdalselva I. 1327181666  5 27  userpics/10023/    Bnr: 7364

   Springflo ved fullmåne den 26/11-2011. Ved midnatt (12,5 timer tidligere) gikk floa en halv meter høyere. Bildet er tatt fra Folkeparken.   
           
 Høg vannstand i Verdalselva III. 1327181388  5 27  userpics/10023/    Bnr: 7362

   Springflo ved fullmåne den 26/11-2011. Ved midnatt gikk floa en halv meter høyere. Bildet er tatt under jernbanebrua på Tindsiden.   
           
 Nordgata på Øra 1919 1332105909  12 59  userpics/10028/    Bnr: 7573

   To pene damer passerer jernbaneovergangen med grinder som stasjonsfolk betjente når tog passerte.Utlånt av SNK   
           
 Kjæran i Vinne 1920 1332580022  12 118  userpics/10028/    Bnr: 7591

   [b][url=http://verdalsbilder.no/show_gaardsbruk_1930aara.php?s_title=kj%E6ran+i+vinne&title=]Klikk her [/url][/b] for kart.Utlånt av SNK   
           
 Verdal Mølle sett fra jernbanestasjonen 1919 1334210238  12 59  userpics/10028/    Bnr: 7647

   Utlånt av SNK   
           
 Tinden og jernbanebrua19. oktober2012 1351963651  5 15  userpics/10028/    Bnr: 8230

      
           
 Jernbaneparken og Amfi 20 desember 2012 1356118387  15 37  userpics/10028/    Bnr: 8356

   x   
           
 Er det avskjed på Verdal stasjon 1918 ? 1358716943  12 113  userpics/10028/    Bnr: 8427

   En soldat fra Vaterholmen med to damer, Kanskje kan det være noen som kjenner navna på damene for de er vel mest sannsynlig herfra. Bildet tatt av ukjent soldat i Vaterholmen. Utlånt av Foreningen for de Værdalske Befestninger   
           
 Verdal Stasjon 1359390452  12 59  userpics/10028/    Bnr: 8448

   Postkort av H.E. Eide. Ukjent når men både godshuset og Narvesenkiosken står, kanskje trolig i 1930-åra. Utlånt av Knut Arne Selli   
           
 Jernbanebygging i Mulelia ca 1903 1359735975  12 65  userpics/10028/    Bnr: 8464

   Ukjente så nær som han bak i bildet med spade. Det er verdalingen John Sand fra Volhaugen. Utlånt av Alvhild Aksnes   
           
 Tysk krigsutstyr på vei nordover i mai 1940. 1366233928  12 67  userpics/10023/    Bnr: 8656

   Etter spreninga den 14/4 var jernbanebrua ferdig reparert den 10 mai. Fra denne dato fram til 20 juni gikk det 150 ekstratog og 90 andre ordinære tog, alle nordover. Utlånt av Inge Suul. Foto Ingvald Suul.   
           
 Opptog i Vektergata i retning jernbanen 1366924480  12 59  userpics/10028/    Bnr: 8673

   Til høyre det gamle apoteket hvor apoteker Elstad var sjefen for medisiner og dyrlegespriten. Når det flagges er det vel enten første eller syttende mai, trolig i 1950-åra. Utlånt av Henry Arntsen.   
           
 Kommunalt informasjonsskilt ved gravhaugene i Hegstadmarka 1369213510  27 76  userpics/10028/    Bnr: 8752

   Kanskje en litt lys ide å oppgradere skiltene i området. Dette er ikke det eneste som er uleselig eller helt ødelagt. Området er en del av Stiklestadomådet som markedsføres av SNK. Hvorfor kan ikke kommunen koste på noen kroner for å vedlikeholde det som det før er brukt penger på for å få til. Det må da vel være mulig kunne vise fram noe som er tiltalene for de om kommer til bygda. Men det er vel for mye å vente for det finnes da vel ingen i den kommunens administrasjon som er bosatt her i kommunen og har noe forhold til Verdal`n og er interessert i hvordan det ser her. Unntaket må vel være området Jernbaneparken, der sitter pengene løst, men så skal det vel være et monument etter flere.   
           
 Ørbrua, Stekke og Jernbanebrua ca 1968 1369734013  15 37  userpics/10028/    Bnr: 8763

   Utlånt av Verdal kommune