Vakre farger på rypebæra oppi Kvinnfjellet.- Vist på Midtnytt den 26/11-09
Solnedgang mot Inderøy 1252016708 342 userpics/10001/ Bnr: 4414
Bildet tatt fra brua over E6 ved Fleskhus.
Trongdøla. Her var det ikke lett for tømmerstokken å komme fram. 1252017158 5102 userpics/10001/ Bnr: 4418
Det ble derfor laget en demning nedenfor denne svingen.
En fisker i ferd med å legge til lands 1252110272 62 userpics/10004/ Bnr: 4425
En stille og fin sensommerkveld ved Fagerlitjønna når sol er i ferd med å gå ned.
Fullmånen over Søndre Drivsjøfjellet 1252110517 62 userpics/10004/ Bnr: 4427
5/9-09: Massen som fylles rundt må komprimeres godt. 1252187263 1092 userpics/10001/ Bnr: 4429
"Pakkemaskinene" virker puslete til denne jobben.
5/9-09: Banelegemet er løftet til side. 1252187398 1092 userpics/10001/ Bnr: 4430
5/9-09: Nordlandsbanen blir kuttet rett av et par døgn. 1252187775 1092 userpics/10001/ Bnr: 4431
Togbrua over Ydseelva 1252188660 1092 userpics/10001/ Bnr: 4432
Bildet er tatt der jernbanen krysser Ydseelva. Selve steinhvelvsbrua over elva ligger over ti meter under skinnene. Så det ble mange trillbårelass før man nådde dette nivået i oktober 1904. Fotografen følte seg rimelig trygg når han sto her denne lørdagen fordi Nordlandsbanen var "klippet" over ved stasjonen.
Jernbanebrua over Ydseelva 1252189463 1092 userpics/10001/ Bnr: 4433
I Verdalsguiden leser vi: Det var ironisk nok denne brua, den minste av alle på strekningen Levanger ? Sunnan, som ble den tøffeste å bygge. Her også pga. ekstreme bunnforhold, dvs kvikkleire. Brua er laget som en 13 meter bred steinhvelvsbru med 1,5 meter høyde over bekken. Resten er løsmassefylling over selve brukonstruksjonen. Arbeidene med brua tok 7 måneder og i den verste anleggsperioden fra april til oktober 1904 ble det jobbet 4 timer på og 8 timer av på døgndrift og all kvikkleiren ble fjernet med trillebår og spade.
Lysmast påkjørt i Holbergkrysset 1252250265 1535 userpics/10001/ Bnr: 4434
En bilfører har tydeligvis ikke klart å vri på rattet i rundkjøringa. Bilen har "brøyta" opp to kantsteiner før den dundret inn i stolpen. Kan vi si den er skakkjørt?
Nordlandsbanen delt i to i to døgn okt 2009. 1252250596 1092 userpics/10001/ Bnr: 4435
Arbeidet med undergangen går etter planen. Første tog som slipper gjenneom er tog fra Steinkjer mandag morgen (7/9) 2009 kl. 5.52.
Turorienteringsposten på Spjellbergtoppen i retning sørøst 1252313932 62 userpics/10004/ Bnr: 4439
med Kjølhaugan langt i horisonten
Turorienteringsposten på Spjellbergtoppen i retning nordøst 1252336600 62 userpics/10004/ Bnr: 4440
I retning Kvernsjøen med Skjækerfjella lengst borte
Rasminnet på Lysthaugen 1256160548 1634 userpics/10001/ Bnr: 4635
Solnedgang med himmelen i brann ved Kvernsjøen 1252454896 248 userpics/10004/ Bnr: 4445
Slik himmel skal i følge gamle værtegn gi heller dårlig vær neste dag. I dette tilfelle stemte det, regnet høljet ned hele dagen.
Juldøla og Vindkleppen 1252583985 515 userpics/10004/ Bnr: 4449
Kvernsjøen med Drivsjøfjellet i bakenfor 1252705204 62 userpics/10004/ Bnr: 4454
Midt i bildet ser en av de 4 hyttene ved sjøen.
Vanskelig å komme til de nye skilta. 1252801157 3496 userpics/10001/ Bnr: 4458
En rekke av "kompiskjøring-biler" står her konstant på dagtid. Er det regn så dannes det en stor vanndam foran skilta.
Ny holdeplass ved Bergsgrav 1252801478 1092 userpics/10001/ Bnr: 4459
Her blir det også anlagt 12 parkeringsplasser. Holdeplassen flyttes altså tilbake til østre side av jernbanesporet. Det er vel mange som husker den gamle bua som sto her før, populært kalt klinbu.
Storfloa den 9/9/09 Kl. 15.12 1252801554 5102 userpics/10001/ Bnr: 4460
Fotballkamp sett gjennom nettinggjerdet. 1252801999 953 userpics/10001/ Bnr: 4461
Litt langt hold, men man slipper å få ballen i planeten. Ja og så er det gratis.
En fallen kjempe 1253082203 2984 userpics/10004/ Bnr: 4472
En av de store gamle fjellgranene i den gamle fjellgranskogen ved Fagerlivollen har tatt kvelden. Til å være så høyt oppe i fjellsiden er det en spesiell urskog her.
Spunting rundt jerbaneundergangen 1253017413 1092 userpics/10001/ Bnr: 4471
Spuntingen blir her utført med vibrolodd. Det tok ikke mer enn 5 minutter å få ned denne bjelken.
Vindmølla i Lerådal sett fra Byahøgda i Vinne II 1252913621 3085 userpics/10001/ Bnr: 4467
Vindmølla i Lerådal sett fra Byahøgda i Vinne I 1252913642 3085 userpics/10001/ Bnr: 4468
Vinteren kom brått på 1255377882 248 userpics/10004/ Bnr: 4590
På den gamle vegen under berga ved St. Olav`s sto denne planten å "fraus uinner kappa tå is" den 10 oktober 2009.
Fra valglokalet i Vinne ved Stortingsvalget 2009 1253010735 2775 userpics/10001/ Bnr: 4469
Her sitter Andreas Røstad, Karl Buan og Knut Tveita og passer på valget går riktig for seg.
Sundstrømmen ved Jeteen på Levanger. 1253010822 431 userpics/10001/ Bnr: 4470
Sognabu 1253083109 62 userpics/10004/ Bnr: 4476
sørvest for Sognavola med Kjølhaugan i horisonten
Transport av trafo fra Sverige til Verdal Havn 1253195322 2983 uploads/Ole Morten/TrafoTransport/ Bnr: 4478
Dette bildet er tatt på "Gravabrua"
Speiling i Sognavola 1253223835 62 userpics/10004/ Bnr: 4482
Pilgrimsleden med lavvoen ved Fagerlivollen 1253224001 62 userpics/10004/ Bnr: 4483
Kverndalen med Kverna mellom Smeddidalen og Heggjavola 1253321435 62 userpics/10004/ Bnr: 4486
Etter Hærfossens gjennombrudd, flyttet fossen seg hit 1253562617 527 userpics/10001/ 16 Bnr: 4496
Etter det første gjennombruddet den 12/9-1983 gravde elva seg raskt ned 10-12 m til den bergskråningen hvor fotografen står. Gravingene stanset opp noen måneder her. Men den 3 mai 1894 ble det også tørt her, da elva tok fatt på å grave en 30 m dyp renne 6 km helt opp til Granfossen.
Røsgrenda i Helådalen 1253488985 527 userpics/10001/ Bnr: 4489
Etter forebygginga som NVE gjorde i dette området i 70-åra, har rasmelene "støna te" og et teppe av olderskog vil snart legge seg over landskapet.
Ved Lyngskila på Tinden II 1253489054 527 userpics/10001/ Bnr: 4490
Ved Lyngskila på Tinden I 1253489067 527 userpics/10001/ Bnr: 4491
De som sykler eller går fra Hydro'n og oppover elvepromenaden finner mange idylliske plasser. Husk at elvepromanaden fortsetter oppover Tinna gjennom Langnesskogen, Febyørin, Bjartnesmarka og ender ved Teglverket.
Jernbanebrua på full flo 1253489109 1092 userpics/10001/ Bnr: 4492
Volvo Terrier 1957 modell 1253489547 1535 userpics/10001/ Bnr: 4493
Traktoren gikk på Mæra landbruksskole til 1972. Etter det havnet den oppi Rye i Leirådalen. Nå er den nyoverhalt og har gode dager hos Jarle Rye på Tinna.
Helgåa nedenfor Grunnfossen med vassføring på 40 m3/s 1253490620 527 userpics/10001/ Bnr: 4494
Går vi hundre år bakover i tid var imidlertid det industrielle sentrum i Verdal ved Grunnfossen i Ulvilla. I fossen sto et møllebruk og et sagbruk. Elvene i Verdalsdalføret ble i mange hundre år benyttet til tømmerfløting. Kraftverket i Ulvilla stod ferdig i 1914.