Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune
 
  Søke i billedgalleriet    Navnsatte bilder finner du ved å klikke på "Navn i bilde" i menyen
og  el    Ik    Vis alle   
 Billedgalleri     taugbane%vera     
Antall :   Id   Nr
 Taugbanestasjonen i Sør-Vera ca år 1915 1453127506  12 60  userpics/10028/    Bnr: 10182

 [b][url=http://www.nb.no/nbsok/nb/2e57659574a6967d855e844166ff1e70?index=19#75]Klikk her [/url][/b] for å lese artikkel av Johannes Væren i Verdal Historielags for 1977. Utlånt av Iris Skoknes            
 Spellflåte i bruk 1322561597  12 65  userpics/10004/    Bnr: 7180

 Om bildet er fra Leksdalsvatnet eller Veresvatnet er ukjent. Det samme er personene på bilde. I Vera var innretningen i bruk når svensktømmeret som kom med taugbanen fra Kallsjøen skulle trekkes over Veresvatnet fra Sør-Vera til Tronsmoen for fløting i Helgåa. I Leksdalsvatnet ble fløtingstømmer fra Lundselva trukket til Figga for videre fløting. Utlånt av Gunnar Storhaug Spellflåte i bruk            
 Taugbane fra Sunnet ved Kallsjøen ca 1915 1310854305  12 65  userpics/10004/    Bnr: 6879

 Etter å ha blitt dratt over Kallsjøen ble tømmeret opplastet på taugbanen til Anjan som en del av tømmertransporten til Veressjøen. Kablene er synlig nederst til venstre i bildet. Les mere om denne trafikken i jubileumsboka for Vera Kapell. Utlånt av Jorunn Overholmen.            
 Mast for taugbane 1241158600  12 65  userpics/10004/    Bnr: 3862

 Et noe kvalitetsmessig dårlig bilde fra byggingen av mastene til den 3,7 km lange taugbanen for transport av tømmer mellom Esingen og Veresvatnet mellom 1914 - 1918. De to karene fra Vera som sitter på toppen av den 18 meter høye masta var ikke "hauveik". Sikringsutstyr var det vel ikke så mye snakk om på den tid. Bildet er hentet fra en artikkel i Østersundposten i 1983.            
 Båten EOL 1240958268  12 65  userpics/10004/    Bnr: 3851

 Mellom 1914 og 1918 kjøpte Værdalsbruket tømmer ved Kallsjøn i Jâmtland. Transporten skjedde slik: Først en sjøtur over Kallsjøn for deretter en 1,4 km lag luftferd med taugbane fram til østre bredd av Anjan. Der ble tømmeret buntet og slept med denne båten fram til Sandnäset ved Esingen. Tømmeret fikk så en ny luftferd til Veressjøen, en strekning på 3,7 km. Hver av vognene på taugbanen tok ca 10 store stokker. Båten hadde en besetning på fire mann. Arbeidet foregikk på to skift. Fra en stokk forlot Kallsjøn til den var i Vera tok det litt over to døgn. Bildet og opplysningene er hentet fra et utklipp av Østersundsposten 10 mars 1983            
 Taugbane Esingen - Vera ca 1915 1200243619  12 65  userpics/10004/    Bnr: 1774

 Taugbanen Kallsjøn - Veressjøen. I 1912 kjøpte Værdalsbruket en del trevirke og større skogstrekninger ved Kallsjøen i Sverige, det såkalte Huså Bruk, deriblandt den store gården Fæviken.(Eiendommene ble senere solgt). For å foredle dette virket i Norge bygde Værdalsbruket i 1913 to taugbaner for transporten. En fra Sundet i Kallsjøen opp til nedre enden av Anjansjøen hvor virket ble slept de 25 km til Sandnesset ved Esingen ved vesterenden av sjøen. Derfra transporteredes tømmeret etter en 4 km lang taugbane til Veressjøen. Drivkraften for banen var en 23 hk oljefyrt motor som fungerte bra teknisk de 4 første årene. Men så kom valutakrisen da en svensk krone var dobbelt så mye verd som en norsk og dermed ble det umulig å fortsette med denne forretningen. Taugbanens transportevne var ca 20 kbm pr arbeidstime. Kilde: Værdalsbrukets Historie. Utlånt av Værdalsbruket.            
 Taugbane II 1200243543  12 65  userpics/10004/    Bnr: 1773

 Stasjon for taugbanen Sandnesset - Vera. Se under bilde I for andre opplysninger om taugbanen.             

free hit counter code