Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune

Kjentmannsmerket

Det tar også av en sti til vollen. Denne går opp til venstre etter ca. 250 meter fra Yssedalsvegen. Etter passering ei klopp (bru) på venstre side så er du snart ved større granskog. Stien tar av der og går bratt oppover skogen. Denne går også forbi Auglavollen, en åpning i skogen på høyre side. Stien er kortere, men gå gjerne setervegen ned igjen. Det er litt mer sjarm med den. Etter at den ordinære seterdrifta på Hestgreivollen var nedlagt, ble det en 15-20 års periode levert melk til Verdal meieri herfra. Den ble da kjørt på tredrag til kjørbar vei, videre med vogn til gårds og så til meieriet. 1973 var siste året vollen ble drevet som melkeseter.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Gå opp turstien bak skilt og følg denne. Ta til høyre ved Stavlund og opp til vei etter Yssedalen. Denne følges til stor parkeringsplass på venstre side. Gå ned bakken over bru for Yssebekken, setervegen til Hestgreivollen tar av på høyre side av vegen. Denne følges i ca. 500 meter, gå opp bratt bakke til venstre ved veiskille. Vegen, som fører fram til vollen, gjør snart en bue til venstre.