Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune

Kjentmannsmerket

Dette er ingen lang tur, men desto tyngre. Følg terrenget og unngå de bratteste kneikene. Vel oppe får du igjen for slitet med en fantastisk utsikt. Først og fremst Skjækerfossen og Skjækerdalen mot nord med Verdals høyeste fjell som skimtes så vidt i godvær. Mot øst er det flere topper av svenske Skjækerfjell og i sør Hyllfjellet. Der er det også kjentmannspost og du kan fortsette dit, det er ca. 5 km i luftlinje til toppen av Hyllfjellet.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Gå etter skogsvei som går til venstre. Etter ca. 100 meter er det skarp sving til høyre rundt en grusrygg. Gå opp stien på enden av denne ryggen og opp til en flat skogmo. Følg denne og du ser nå toppen av Rautuna mellom trærne. Hold høyden og begynn oppstigning gjennom skogen. Du kommer snart til mer åpent terreng og ser fururabber hele vegen oppover. Hold retning mot den øverste. Når du har kommet dit er det ikke langt igjen til toppen hvor posten ligger.