Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune

Kjentmannsmerket

Hold deg unna vestsida av fjellet, der er det bratt og umulig. Høysjøen sees i sør, Tinnsklumpan nærmest, og Skjækerhattan lenger borte i øst. Ogndalen med Mokk og Lustadvatnet i nord. Leksdalsfjellet i vest med mange fine fiskevann og moltmyri.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Gå opp traktorvei til venstre ved Holmlitjønna, eller inn i skogen ved Holmlivollen. Oppe på ei myr og før stigningene begynner så faller begge vegene sammen. Det er veldig bratt i begynnelsen så ikke start for hardt. Total stigning er nesten 500 m fra vegen og opp til varden på toppen. Bekken som kommer fra Hærvola er Holmlibekken. Denne renner i en dal nedover og den følges oppover. Det er best å gå på venstre side et lite stykke opp i kanten av dalen. Litt over halvveis går ei dalsløgd langs med Hærvola. Herfra og opp så følg ei lei litt til venstre istedenfor rett opp. Da skal du treffe toppunkt ganske bra. Alternativ rute kan gås fra enden av Hærvola etter avkjørsel til Høysjøen der bekken går langs vegen. Liten parkeringsplass. Merket sti langt oppover. Før stien forsvinner bakom Hærvola må du ta til høyre etter en noe utydelig sti. Litt vanskelig kneik etter noen hundre meter, men når den er passert blir lettere med flott utsikt utover. Hold deg på vestre side innover men ikke helt på kanten. Det er en lengre tur selvfølgelig, men er lettere å gå. Ellers er det mulig å gå opp alle steder innover Malsådalen, i forbindelse f.eks. moltetur.