Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune

Kjentmannsmerket

Første delen av ruta går gjennom Bringsåsen hyttefelt, som strekker seg helt inn mot Storlunet. DNT har planer om ny oppmerking av rute nord-sør langs grensa etter denne traseen. Flysetra ble nedlagt som seter før eller under 1. verdenskrig. Den er imidlertid mer kjent for hendelser i maidagene 1945 da norske hjemmefrontsoldater innhentet og arresterte Henry Oliver Rinnans bande til fange her under deres flukt mot Sverige. Tidvis også guidet tur inn hit hvor historikere beretter om bl.a. dette. Vær forsiktig over hengebru. Er det flere i lag, anbefales å gå over en om gangen.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Fin barklagt sti første delen. Ved Maritmyrtjønna, ta sti mot venstre og følg videre skilt på myr mot Flysetra. Resten av ruta er rødmerket, enten med stikker eller maling på trær. Leia går oppover myrene til den gjør en bue mot venstre og ned mot elva. Et annet alternativ er å følge en traktorveg med en gammel vegbom før en kommer til Bringsåasen. Følg denne til enden og følg sti derfra til den møter den andre like før hengebrua nedenfor Svensklunet. (Ikke merket lei hit.) Kryss elva over hengbrua nedenfor lunet. Stien fortsetter oppover langs elva og til hytte. Tar så opp bakkene og inn gjennom skogen. Flere små myrstrekninger før du er helt oppe ved vollen.