Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune

Kjentmannsmerket

Tørrgranvola kan også gåes fra Veresvegen. Kjør da Brattåsåsan helt opp til toppen hvor det er skilt som angir startsted. Skogsvei fra begynnelsen men kart og kompass trengs hvis du er ukjent. Retningen er omtrent rett sør og det stiger jevnt oppover hele vegen. Dette er en lengre og tyngre gåtur men kan være et alternativ på skareføre om våren.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Turen etter Juldalen er lagt opp som sykkeltur. Enkelte bratte partier de første 2.5 km, men senere er det forholdsvis flatt. Det går faktisk nedover når du kommer til Juldalsvollen (fremre). Etter vollen er det litt stigning før det igjen går nedover. Stopp ved vei som går opp til venstre ved skarp høyresving nede i bakkene. Her går Kulstaddalen inn og fotturen begynner. Følg dalen og bekken innover og helt inn til bunnen av dalen. Gå opp langs bekken til høyre (den venstre kommer fra Kulstadtjern) og prøv å finn ei lei så du kommer på østsiden av høydedraget. Her er det veldig bratt enkelte steder men det flater ut når du kommer over skoggrensa. Drei mot nord etter myrene og Tørrgranvola er høyeste punkt lenger fremme. Gå opp til lav varde.