Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune

Kjentmannsmerket

Når du går fra grustaket og Grasholtjønna så er det der en grasslette. Dette er Surusvollen, en tidligere setervoll. Flere setervoller lå også lenger inn, ved Ørvilltjønna. Angående den merka leia som kommer ned her og fortsetter videre nordover fra samfunnshuset i Vera, så er den veldig dårlig og lite å stole på. Den er ikke vedlikeholdt fordi det jobbes med nytt veivalg. Denne vil trolig gå mye lenger vest og dermed komme frem vest av Veresvatnet. Terrenget her er veldig likt og kan være vanskelig å kjenne igjen. Finner du igjen samme leia ned som du hadde opp er du fjellvant. Prøv og ta ut kursen mot utgangspunktet mens du går nedover. Da er det enklere om vinteren.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Følg skogsvei videre og den deler seg straks i tre veier. Ta den midterste. Dette er den merkede leia som går mellom Vera og Breivatnet (Sandvika), øst for Ørvilltjønna. Først 100m med småbjørk, så kommer en åpning, gå til høyre øverst i denne og så skal traseen være grei å følge. Det er ganske vått det første stykket så prøv å gå rundt de verste sumpene. Vel oppe på myrene (etter ca. 1 km) ta av mot sørøst og gå deg inn på Ørvillmyra. Følg denne hele vegen oppover og fortsett videre rett i sørøst. Den høyeste skogåsen du ser i horisonten den retningen er Slettørvillhøgda. Kjentmannsposten ligger noen hundre meter sør for denne høgda. Bruk kompass (og kart) første turen eller få med noen som er kjent. Plate med klippetang står på reingjerde helt inne ved grensa til Sverige og like ved grenserøys (Riksrøys - Rr) 169.