Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune

Kjentmannsmerket

Dette er den korteste og fineste ruta til Høgfjellsstøtta. Det høyeste punktet over fjellet fra Jamtland til Trøndelag. Her ble ekspropriasjonsloven av Grunnloven fra 1814 brukt første gang i Norge. Vegen var ferdig i 1835 og ble åpnet av kongen selv Kong Karl Johan høsten samme år. Det som er igjen av vegen starter like vest for Skalstugan og slutter ved veibom på Kråksjøvegen. Denne tar av like før Ådalsvollen tollstasjon. Mange sykler denne vegen hvert år og er kanskje årets høydepunkt for både store og små. Greit er det også å gå fra parkeringsplass ved Kråksjøvegen forbi Nybygget og til støtta. Dette er ca. 7 km en vei. Gapahuk og rasteplass er anlagt der Kvilbekken krysser Karl Johans vei. En annen alternativ rute er å parkere ved den gamle Innsdammen, gå over brua der og følg stien til den kommer fra til Karl Johans veg ved Nybygget, eller Kongstua om en vil. Følg så vegen oppover. På kartet ser du at du kan starte fra 4 forskjellige punkter hvis du følger en sti.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Gammel stilei går opp like vest for Kvilbekken. Det er også fint å gå vegen opp til enden og videre forbi hyttene og vestover til du treffer Kvilbekken. Gå da over denne og følg fin sti langs bekken oppover. Denne slutter snart men gå rett opp og i sør (ikke følg bekken) helt til du kommer til Karl Johans vei. Her er det fin tursti østover helt til støtta.