Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune
 
 
 
  Søke i billedgalleriet - gamle bilder
Album: Årstall fra   til:    
Søkeord:    Søk: (og)    Søk: (eller)    
Vis alle              
 Billedtabell for gamle bilder                                                
 
Id   År  
Sørenget eller Synnerenget i Vera1922  Bnr:8010  Album: 118  /sorengetellersynnerengetca1922snk54-608.jpg       
 
 
Bygd av Værdalsbruket. Bolig for bestyreren av taugbanen mellom Esingen og Veressjøen. [b][url=http://verdalsbilder.no/show_gaardsbruk_1930aara.php?s_title=sorenget]Klikk her [/url][/b] for kart. Utlånt av SNK  
**Årstall: 1922 B: 1600   H: 1001**
    
   
 

Spellflåte i bruk  Bnr:7180  Album: 65  /spellflaateibrukgs.jpg       
 
 
Om bildet er fra Leksdalsvatnet eller Veresvatnet er ukjent. Det samme er personene på bilde. I Vera var innretningen i bruk når svensktømmeret som kom med taugbanen fra Kallsjøen skulle trekkes over Veresvatnet fra Sør-Vera til Tronsmoen for fløting i Helgåa. I Leksdalsvatnet ble fløtingstømmer fra Lundselva trukket til Figga for videre fløting. Utlånt av Gunnar Storhaug Spellflåte i bruk  
**Årstall: 1935 B: 1317   H: 893**
    
   
 

Båten EOL i Esingen ca 1915  Bnr:6870  Album: 65  /eoliesingen.jpg       
 
 
Båten ble brukt til å trekke tømmer over Anjan. Bildet er tidliger utlagt men da av dårlig kvalitet. [b][url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-3851]Klikk også her[/url][/b] for å lese mere om båten og tømmerfrakta.Utlånt av Jorunn Overholmen  
**Årstall: 1915 B: 1400   H: 879**
    
   
 

Spellflåttån på Leksdalsvatnet  Bnr:4648  Album: 65  /spellflaattaapaaleksdalsvatnet.jpg       
 
 
Innretningen ble brukt til å trekke tømmer til over Leksdalsvatnet (samme innretning ble brukt i Veresvatnet) utløpet av Figga for fløyting videre. Tømmeret som kom fra skogene i Leksdalen ble først fløytet ned Lundselva for deretter samlet ved dennes utløp. Karene er fra venstre Johan Kr. Tanem,(sittende). Videre (med ryggen til), Anders Rognan. De to siste er Magne Finstad og Sverre Storstad. Når bildet er tatt er ukjent. Utlånt av Karl Hermann  
**Årstall: 1941 B: 1200   H: 938**
    
   
 

På flyttefot  Bnr:3882  Album: 65  /slepebaat.jpg       
 
 
Båten EOL som slepte Værdalsbruket`s tømmer over Anjan til Esingen i perioden 1914 - 1918. Her under flytting fra Kallsjøn til Anjan. Bildet sakset fra reportasje i Østersundsposten i 1983  
**Årstall: 1915 ? B: 1024   H: 694**
    
   
 

Mast for taugbane  Bnr:3862  Album: 65  /taugbanenkallsjoenvera_(4)_filtered.jpg       
 
 
Et noe kvalitetsmessig dårlig bilde fra byggingen av mastene til den 3,7 km lange taugbanen for transport av tømmer mellom Esingen og Veresvatnet mellom 1914 - 1918. De to karene fra Vera som sitter på toppen av den 18 meter høye masta var ikke "hauveik". Sikringsutstyr var det vel ikke så mye snakk om på den tid. Bildet er hentet fra en artikkel i Østersundposten i 1983.  
**Årstall: 1914 ? B: 1024   H: 764**
    
   
 

Båten EOL  Bnr:3851  Album: 65  /taugbanenkallsjoenvera.jpg       
 
 
Mellom 1914 og 1918 kjøpte Værdalsbruket tømmer ved Kallsjøn i Jâmtland. Transporten skjedde slik: Først en sjøtur over Kallsjøn for deretter en 1,4 km lag luftferd med taugbane fram til østre bredd av Anjan. Der ble tømmeret buntet og slept med denne båten fram til Sandnäset ved Esingen. Tømmeret fikk så en ny luftferd til Veressjøen, en strekning på 3,7 km. Hver av vognene på taugbanen tok ca 10 store stokker. Båten hadde en besetning på fire mann. Arbeidet foregikk på to skift. Fra en stokk forlot Kallsjøn til den var i Vera tok det litt over to døgn. Bildet og opplysningene er hentet fra et utklipp av Østersundsposten 10 mars 1983  
**Årstall: 1915? B: 1024   H: 775**
    
   
 

Taugbane Esingen - Vera ca 1915  Bnr:1774  Album: 65  /TaugbanenIVera.jpg       
 
 
Taugbanen Kallsjøn - Veressjøen. I 1912 kjøpte Værdalsbruket en del trevirke og større skogstrekninger ved Kallsjøen i Sverige, det såkalte Huså Bruk, deriblandt den store gården Fæviken.(Eiendommene ble senere solgt). For å foredle dette virket i Norge bygde Værdalsbruket i 1913 to taugbaner for transporten. En fra Sundet i Kallsjøen opp til nedre enden av Anjansjøen hvor virket ble slept de 25 km til Sandnesset ved Esingen ved vesterenden av sjøen. Derfra transporteredes tømmeret etter en 4 km lang taugbane til Veressjøen. Drivkraften for banen var en 23 hk oljefyrt motor som fungerte bra teknisk de 4 første årene. Men så kom valutakrisen da en svensk krone var dobbelt så mye verd som en norsk og dermed ble det umulig å fortsette med denne forretningen. Taugbanens transportevne var ca 20 kbm pr arbeidstime. Kilde: Værdalsbrukets Historie. Utlånt av Værdalsbruket.  
**Årstall: 1914 B: 592   H: 800**