Avishistorien Verdalsbilder Verdal kommune
 
 
 

free hit counter code

  Søke i billedgalleriet    Navnsatte bilder finner du ved å klikke på "Navn i bilde" i menyen
og  eller     Ik Vis alle      
 Billedgalleri     jernbane                        BRUK PILTAST NEDOVER 
Antall :   Id   Nr År
 Verdal Stasjon senest 1907 1325145568  12 59  userpics/10004/    Bnr: 7274

   Fargelagt prospektkort som antagelig må være tatt ved en spesiell anledning når flagga er heist.Utlånt av Arve Kålen   
           
 Bedehuset, Handelsforeningen, Leangen og Sparebanken 1321724577  12 59  userpics/10004/    Bnr: 7165

   Lenagen eies i dag av Paul Woxholt. H.E. Eides Bokhandel holdt til her i tidligere tider. Sparebanken til høyre for sporet. Legg merke til grinden over sporet som var bruk når tog passerte. Ukjent når, men kanskje ca 1920. Hvis noen kan tidfeste det mere presis, ta kontakt på tel 472 97311    
           
 Dagtoget til Bodø er i rute - klokken er 9:15 1320449330  5 27  userpics/10023/    Bnr: 7104

      
           
 Jernbaneparken25. oktober 1319833007  15 37  userpics/10004/    Bnr: 7101

   Sett over Verdalen`s dyreste høl, med Eidegården som skal rives på andre siden av jernbanen.   
           
 Jernbanebrua sett 50 m over idrettsbanen 1308561411  9 53  userpics/10023/    Bnr: 6812

   På familiedagen var det gratis tur med Verdal kran og montasje.    
           
 Anleggsarbeidere hos fotograf 1903 1307093156  12 62  userpics/10004/    Bnr: 6766

   Oppstilte og oppstasede anleggsarbeider fra byggingen av jernbanen Hell - Sunnan på besøk hos fotograf på Steinkjer. Kjenner navnet bare på den bakerste til høyre som er Johan Ydse.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Kalktoget parkert ved Spenncon 1303520452  13 26  userpics/10004/    Bnr: 6666

   Toget skal transportere kalk i bulk til Sverige.   
           
 Jernbanebrua har stått her i 107 år. 1302730110  15 35  userpics/10023/    Bnr: 6644

   I 1927 da trebrua litt lenger ned ble tatt av isen, ble jernbanebrua brukt til ordinær ferdsel mellom togpasseringene. Dette pågikk et par år.   
           
 Sørgata ca 1920 1301811973  12 59  userpics/10004/    Bnr: 6613

   Utlånt av Verdal Bibliotek   
           
 Lindsetmo 1932 1301411750  12 65  userpics/10004/    Bnr: 6599

   Anleggsarbeidere ved Nordlandsbanen på Namskogan. Han til venstre bakerst er verdalingen Johan Ydse. Ser ut som kokka forbereder rabarbrasup til karene.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Kraftgrønt 1961 1299917433  12 93  userpics/10004/    Bnr: 6554

   Med skiftelok-stall på stasjonsområdet. Huset mellom det og stasjonsbygningen er flyttet helt til Sul ved Litj-Kråka hvor det brukes som hytte.Søppelfylling bak brannstasjonen er enda i bruk.Utlånt av Verdal kommune.   
           
 Jernbanebrua ca 1930 1297390498  12 61  userpics/10004/    Bnr: 6467

      
           
 Verdal Stasjon og Verdal Meieri 1296317440  12 59  userpics/10004/    Bnr: 6421

   Ukjent når, men kanskje i 1930-åra   
           
 Sem Vokterbolig i Bjørga 1293929615  12 93  userpics/10004/    Bnr: 6350

   Jernbanen bygde denne som bolig for vokteren av jernbanesporet i området.Utlånt av Verdal kommune   
           
 Tinden og Øra ca 1949 1289466910  12 70  userpics/10004/    Bnr: 6174

   På bildet kan en se hvor den gamle riksvegen ovenfor Veita gikk i rett linje fram til Nestvold. Tomta etter tyskbrakkene er godt synlig til venstre i bildet.Utlånt av Verdal kommune   
           
 Solnedgang over jernbanebrua 1288073287  15 35  uploads/Ole Morten/Okt1010/    Bnr: 6115

      
           
 Brua over Rinnelva. 1286391308  10 92  userpics/10023/    Bnr: 6045

   Veien under brua gikk til Rindsem Mølle som sto ovenfor brua i 1904. I 1915 ble Rindsem Electrisitetsværk bygget. [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4557]Klikk her[/url]. Samtidig ble Rindsem mølle flyttet [url=http://verdalsbilder.no/cpg1410/displayimage.php?pos=-4575]hit[/url]   
           
 Jernbanen nordover sett fra Fleskhusbrua. 1284019965  22 46  userpics/10023/    Bnr: 5946

   Nordmenn er glade i skinneganger. NRK har kjørt tog og vist "skinnegangen" på hele jernbanestrekninger på TV. Undersøkelser viser at det er overraskende mange nordmenn som blir sittende på timevis "å kjøre tog".    
           
 Den nye brua og brukarene av den gamle bru ved Grunnfossen. 1280318077  5 15  userpics/10022/    Bnr: 5767

   Grunnfossen med restene av brukaret for den gamle hengebrua og den nye brua bakerst i bidet. Nybrua på 54,5 m ble bygd først i 1970-åra og var kostnadsberegnet til kr 330000,-. Om overslaget holdt vites ikke. Verdalskrana v/Idar Bakken monterte stålbjelkene. Den smale Holmsbrua ved Vuku, som opprinnelig var en jernbanebru, fikk avløsning som adkomst for tyngre kjøretøyer til sørsiden av Helgåa fra Vuku til Røesgrenda.   
           
 Kongelig mottakelse.  1277454371  12 104  userpics/10022/    Bnr: 5644

   På Verdal Stasjon 1930 i forbindelse med 900-årsjubileet på Stiklestad. Fotograf Henning Anderson. Utlånt av Stiklestad Nsjonale Kultursenter   
           
 Kanskje kommer kongen 1275832972  12 104  userpics/10022/    Bnr: 5555

   Venter på celebre passasjerer på stasjonen i 1930. Far og sønn på Garnes John og Oddgeir Wohlen hadde det ærefulle oppdrag å kjøre de kongelig til Stiklestad. Bilen, som står fremst her, var en Essex som var kremgul med rød kant oppe. Opplysninger fra Verdal Historielag`s årbok 1985.Utlånt av Stiklestad Nasjonale Kultursenter   
           
 Kongebesøk 1930 1275733977  12 104  userpics/10022/    Bnr: 5550

   Hjulrytterne fra Rinnleiret forlater stasjonsområdet etter kongemottakelsen på Verdal Stasjon.Utlånt av Stiklestad Museum   
           
 Jernbanebygging 1260836029  12 65  userpics/10004/    Bnr: 4898

   Verdalingen Johan Ydse er med på arbeidet med tunellbygging nord for Sunnan stasjon ca 1922. Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Dovrebanen 1915 1260010911  12 65  userpics/10004/    Bnr: 4836

   Verdaling under fjellarbeid på Dovrebanen i 1915. Se tekst under bilde.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Harran 1932 1260010785  12 65  userpics/10004/    Bnr: 4835

   Verdalingen Johan Ydse på jernbaneanlegg i Harran 1932. Se tekst under bilde.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Fleskhus stasjon ca 1920 1259715029  12 61  userpics/10004/    Bnr: 4826

   Stasjone ble vel bygd samtidig eller like etter at Hell - Sunnan banen ble åpnet i 1905. Stasjonen var betjent helt fram til den ble lagt ned i 1958 når flislasting fra Trones Bruk tok slutt. Les mere om både stasjonen og flislasting i artikkelen til Arne Gunnar Bakken i Verdal Historielag`s årbok 2006.    
           
 Elvekarene til jernbanebruen skal forsterkes 1258300278  35 109  userpics/10001/    Bnr: 4756

      
           
 Det jobbes med jernbaneundergangen  1255621737  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4599

      
           
 Jernbanestasjonen og meieriet 1955 1255074456  12 68  userpics/10004/    Bnr: 4578

   Flott bilde som dokumenterer store forandringer. Av det som kan se er borte siden dette bildet ble tatt er gammelskolen, bolighuset bak stasjonen, grishuset og halmlutinga ved meiereiet, kiosken og et annet bygg ved stasjon, frørenseriet og trafobygget på Garpa. Utlånt av Anne Marie Slottemo   
           
 Verdalsøra ca 1907 1255074354  12 59  userpics/10004/    Bnr: 4576

   Samvirkelaget, eller Handelsforeningen på den tiden, til venstre. Jernbanen går rett gjennom bildet.Gjerde langs sporet er så vidt synlig i bildet. Utlånt av Anne Marie Slottemo   
           
 Broarbeidet ved Verdalsøren i Året 1904 1253911936  12 65  userpics/10001/    Bnr: 4522

   Utlånt av Sven Elverum   
           
 Jernbanebroen over Ydseelven 1253659232  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4506

   På grunn av kvikkleire tok det 7 måneder å forsere denne lille bekken.Innsendt av Arne Østraat   
           
 Jernbanebrua på full flo 1253489109  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4492

      
           
 Jernbanebrua over Ydseelva 1252189463  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4433

   I Verdalsguiden leser vi: Det var ironisk nok denne brua, den minste av alle på strekningen Levanger ? Sunnan, som ble den tøffeste å bygge. Her også pga. ekstreme bunnforhold, dvs kvikkleire. Brua er laget som en 13 meter bred steinhvelvsbru med 1,5 meter høyde over bekken. Resten er løsmassefylling over selve brukonstruksjonen. Arbeidene med brua tok 7 måneder og i den verste anleggsperioden fra april til oktober 1904 ble det jobbet 4 timer på og 8 timer av på døgndrift og all kvikkleiren ble fjernet med trillebår og spade.   
           
 Togbrua over Ydseelva 1252188660  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4432

   Bildet er tatt der jernbanen krysser Ydseelva. Selve steinhvelvsbrua over elva ligger over ti meter under skinnene. Så det ble mange trillbårelass før man nådde dette nivået i oktober 1904. Fotografen følte seg rimelig trygg når han sto her denne lørdagen fordi Nordlandsbanen var "klippet" over ved stasjonen.   
           
 Jernbanebrua i 1904 1251322596  12 68  userpics/10004/    Bnr: 4373

   her er jernbanebrua nybygd. Bildet er vel tatt på Tinden og som en ser er det ikke mange hus der på den tiden. Den som vet navna på boligene kan ta kontakt på 47297311.Utlånt av Karl Hermann   
           
 Jernbanebrua over Rinnelva 1250717019  10 92  userpics/10001/    Bnr: 4346

   I Verdalsguiden leser vi: Brua over Rinnelva ble bygget uten forsinkelser av noe slag. Pga. mølla og sagbruket ved fossen ovenfor jernbanetrasseen ble det på søndre brukar også laget en vei på forstøttningsmur av muret naturstein. Denne veien er fortsatt synlig. Brua over Rinnelva stod ferdig i mars 1903. Klikk på Verdalsguiden og Samferdsel for å lese mer jernbanebygginga.   
           
 Avreise for de russiske krigsfanger juni 1945 1246853529  12 67  userpics/10004/    Bnr: 4153

   Russerne reiste heim til en skjebne som kanskje var verre enn å sitte i fangenskap på Ørmelen. Ingen har vel fått kontakt med de i ettertid.Utlånt av Karle Jensvik   
           
 Jernbanebru fra ca1880 1245014319  12 65  userpics/10004/    Bnr: 4071

   Hvis opplysningen på bildet stemmer så er dette utrolig skarpe bilde fra ca 1880. Det er ikke fra Verdal, med han som sitt helt til venstre oppå brua har navnet Olaf Ydse og mange verdalinger nedstammer fra han. Hvor bildet er tatt er usikkert. Det er oppgitt tre alternativ under bildet, Meråkerbanen, Rørosbanen eller Storlien - Duved.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Verdal skysstasjon 1244756320  15 35  userpics/10001/    Bnr: 4054

   Tog, buss og taxi. Før var det også et turistkontor her. Nå er det flyttet til steinørkenen Steinkjer. Tursitkontoret "vårt" holder til i et lite hus i fylkeshovedstaden der det står "Steinkjer turistkontor"!!!   
           
 Utbedring av Nordlandsbanen i 1937 1242135366  12 65  userpics/10004/    Bnr: 3913

   Bildet er fra Breifossmoen på Namskogan. Minst en av karene er verdaling. Se teksten under bildet.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 På Dovrebanen 1914-15 1242134782  12 65  userpics/10004/    Bnr: 3912

   To verdalinger på bildet, se tekst.Utlånt av Erna Ydse Skavhaug   
           
 Fleskhus stasjon 1240386614  12 61  userpics/10004/    Bnr: 3824

   Når bildet er tatt er usikkert men sansynligvis i 1930-åra. Personene på perrongen er ukjent, men kanskje er det karer som arbeidet ved flisstasjonen til Trones bruk.Utlånt av May Nyborg   
           
 Fleskhus stasjon 1239048857  12 61  userpics/10004/    Bnr: 3742

   Her passerer et godstog. En vogn under opplasting av flis fra Trones Bruk står på stasjonen. Flisa kom med taugbane fra bruket. Når bildet er tatt vet en ikke. Utlånt av May Nyborg.   
           
 Nordlandsbanen  1237585604  12 64  userpics/10004/    Bnr: 3660

   Skinnelegging på Nordlandsbanen på Snåsa. To verdalinger, kanskje fler, (se tekst under bildet) Johan Ydse og Petter Østvik er med på bildet som er fra 1926.Utlånt av Erna Skavhaug   
           
 Verdalsbrua 2005 1236474643  15 35  userpics/10001/    Bnr: 3590

   Jernbanebrua var en artig -lekeplass- for stakkalungan på Tinna før TV-n gjorde sitt inntog. Til forskrekkelse for mange foreldre og til forargelse for -linjeoppsynet-.    
           
 Jernbanebrua ble sprengt den 14 april 1940 1236282655  12 67  userpics/10001/    Bnr: 3584

   Når tyskerene inntok verdal den 21 april tok det ikke lang tid før jernbanesporet var inntakt igjen. Innsendt av Roald Veimo   
           
 På Dovrebanen 1234477802  12 65  userpics/10004/    Bnr: 3502

   i 1913-14. 3 verdalinger. Se teksten under bildet.Utlånt av Erna Skavhaug   
           
 Bygging av Hell - Sunnanbanen 1229379196  12 65  userpics/10004/    Bnr: 3245

   ca år 1900. Her på en strekning i Åsen med meget vanskelige grunnforhold. Flere Verdalinger var med her.Utlånt av Svein Guddingsmo.   
           
 Jernbanebygging  1224800181  12 65  userpics/10004/    Bnr: 3011

   i Løsberga sør for Steinkjer fra et av de første årene etter 1900.Som et apropos til problemene med fjellet under bygging av 4-feltsvegen i Løesberga vises et bilde fra byggingen av Hell - Sunnan-banen. Her skjedde fjellarbeidet med rå muskelkraft. Flere verdalinger var med på bygging av denne jernbanestrekningen. Severin Guddingsmo skal være en av de som er avbildet her men hvem av de 10 karene som er han vet en ikke.Utlånt av Svein Guddingsmo